Digimarkkinointi

Laura Kukkonen 12.3.2015 12:32 päivitetty 4.2.2016 10:53

Facebook kertoo brändeille, mitä niistä puhutaan

Colourbox

Facebook on aloittanut yhteistyön DataSiftin kanssa kerätäkseen tietoja, mistä brändeistä käyttäjät puhuvat ja miten niistä puhutaan.

Facebook alkaa kertoa mainostajille minkätyyppiset ihmiset puhuvat Facebookissa tietyistä aiheista sekä millaisia asioita he sanovat.

Sosiaalisen median jättiläinen on aloittanut datan keräämiseksi yhteistyön sosiaaliseen dataan erikoistuneen yrityksen DataSiftin kanssa.

Tietoja kerätään muun muassa siitä, mihin demografiseeen ryhmään jostain aiheesta keskustelevat käyttäjät kuuluvat, mistä asioista he puhuvat jotain aihealuetta kuten brändin nimeä ja tuotteita koskien. Myös postauksien sävyä tai keskustelun ilmapiiriä voidaan tarkastella.

Mainostajat voivat näiden tietojen avulla saada otetta uusiin kuluttajaryhmiin, tunnistaa mitkä tuotteet tulevat olemaan suosittuja tai saada tietoa siitä, miten ihmiset näkevät brändin.

Facebook kertoo, että se kerää tietoja vain käyttäjien jakamista postauksista, ei Facebook Messengerissä käydyistä keskusteluista.

AdAge kertoo, että mainostajat eivät voi käyttää tietoja suoraan mainosten kohdentamiseksi, vaikka ne voivat saada hyödyllistä lisätietoa, kuinka rakentaa some-kampanjoitaan.

Aiemmin tällä viikolla Image-lehti kertoi, että Facebook-sovellus kuuntelee puhelimen mikrofonilla keskusteluja ja tarjoaa sen perusteella käyttäjille mainoksia. MPC-lehti kommentoi juttua ja kertoi, että Imagen väite tuskin pitää paikkansa, vaikka ilmiö onkin mahdollinen.

Talentum kustantaa sekä MPC:tä että Markkinointi&Mainonta-lehteä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö