Mediakatsaus

Ville Perttula 23.7.2018 10:41 päivitetty 23.7.2018 10:49

Facebook keskeytti yhteistyön taas uuden analytiikkayrityksen kanssa, huonot tulokset riivaavat mainosjättiläisiä

Shawn Thew / EPA
Mark Zuckerberg

M&M koostaa alkuviikosta kansainvälisissä lehdissä edellisellä viikolla eniten puhuttaneet aiheet.

Facebook on keskeyttänyt yhteistyön analytiikkayritys Crimson Hexagonin kanssa. Facebook epäilee, että analytiikkayritys on saanut käsiinsä sille kuulumatonta materiaalia Facebookista ja Instagramista.

Tähän mennessä Facebook ei ole vielä kuitenkaan löytänyt todisteita käyttäjätietojen väärinkäytöksistä.

Wall Street Journalin mukaan datayhtiö olisi saanut haltuunsa Instagram-käyttäjien yksityiset postauksia ainakin yhden kerran vuonna 2016. Lehtitietojen mukaan tapauksen taustalla oli palvelun toimintahäiriö. Yrityksen kuuluisi analysoida vain materiaalia, joka on määritelty julkseksi Instagramissa ja Facebookissa.

"Tutkimuksemme mukaan Crimson Hexagon ei ole saanut haltuunsa Facebookista tai Instagramista saatuja tietoja väärin", Facebook tiedotti.

Facebook ei ole vielä kuitenkaan tehnyt päätöstä, antaako se yritykselle luvan käsitellä sen palveluiden tietoja jatkossa.

Tieto uudesta käyttäjätietojen väärinkäyttötapauksesta on huolestuttanut Facebookia etenkin siksi, että Crimson Hexagon on tehnyt yhteistyötä ainakin yhden venäläisen organisaation kanssa. Wall Street Journalin mukaan organisaatiolla on läheiset suhteet Kremliin.

Bostonissa päämajaansa pitävä Crimson Hexagon tuottaa asiakkailleen data-analyysiä muun muassa Facebookista ja Twitteristä asiakkailleen. Yrityksen asiakkaita ovat muun muassa Adidas, Samsung ja Walmart. Lisäksi yritys on tehnyt yhteistyötä yhdysvaltalaisten viranomaisten ja virastojen kanssa.

Facebook on tutkinut sen omistamien palveluiden tietoja käsitteleviä, kolmannen osapuolen sovelluskehittäjiä viime keväästä asti. Tuolloin selvisi, että brittiläinen data-analytiikkayritys Cambridge Analytica oli saanut haltuunsa Facebook-käyttäjien tietoja.

Asiasta uutisoi muun muassa Ad Age.

**

Yhdysvaltalaisella Papa John's -pizzaravintolaketjun joutui vaikeuksiin yhtiön perustajan John Schnatterin rasistisen kielenkäytön vuoksi.

Sotku alkoi, kun Schnatter käytti rasistista ilmaisua tummaihoisesta ihmisestä puhelinneuvottelun aikana toukokuussa.

Schnatter käytti rasistista kieltä tilanteessa, jossa harjoiteltiin median kanssa toimimista. Schnatterin mukaan kyse oli roolileikistä, ja myöhemmin hän on väittänyt, että yhtiön silloinen mainostoimisto Laundry Service painosti häntä käyttämään rasistista kieltä.

Myöhemmin Schnatter on kertonut, että mainostoimisto on kiristänyt häntä. Hänen mukaansa toimisto on väittänyt, että "he voivat hävittää todisteet rasistisesta puheesta". Laundry Service on kiistänyt syytökset.

Laudry Servicen ja Papa John'sin yhteistyö päättyi kohun seurauksena. Nyt pizzaketjun viimeaikaisin mainostoimisto, Fallon, on lopettanut yhteistyön ketjun kanssa.

Minneapoliksesta lähtöisin oleva luova toimisto ehti tehdä yhteistyötä Papa John'sin kanssa alle kuukauden. Fallon on Publicis Groupen omistama mainostoimisto. Toimisto ehti suunnitella ja toteuttaa Papa John'sille tuotemainontaa.

"Toimisto ei tiennyt, mitä Papa John'sin ja Laudry Service välillä oli tapahtunut. Toimisto sai tietää tapahtuneesta yhtä aikaa muun maailman kanssa", Fallon kertoi Ad Agelle.

**

Presidentit Donald Trump ja Vladimir Putin tapasivat viikko sitten Helsingissä. Tapaamisen jälkipuinneissa on ihmetelty, miksi Trump oli sulaa vahaa Putinin käsittelyssä. Trump kertoi lehdistötilaisuudessa tapaamisen jälkeen, että hän ei usko Venäjän vaikuttaneen vuoden 2016 presidentinvaaleihin vaikka Yhdysvaltojen tiedusteluviranomaiset ovat näin kertoneet.

Time-lehti otti ilon irti tapaamisen jälkimainingeista viime viikon numeronsa kannessa.

Kannen kuva on sekoitus Donald Trumpin ja Vladimir Putinin kasvoja. Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.

At first glance, the man on our July 30, 2018, cover might seem familiar: it was created by morphing images of two of the world’s most recognizable men, President Donald Trump and Russian President Vladimir Putin. The composite image, by visual artist @nancyburson, is meant to represent this particular moment in U.S. foreign policy, following the pair’s recent meeting in Helsinki. As our senior White House correspondent Brian Bennett writes in this week’s cover story: “A year and a half into his presidency, Trump’s puzzling affinity for #Putin has yet to be explained. #Trump is bruised by the idea that Russian election meddling taints his victory, those close to him say, and can’t concede the fact that Russia did try to interfere in the election, regardless of whether it impacted the outcome. He views this problem entirely through a political lens, these people say, unable or unwilling to differentiate between the question of whether his campaign colluded with #Russia—which he denies—and the question of whether Russia attempted to influence the election.” Burson, who became well known for developing a technique to age faces, which is used by the FBI to find missing children, says the goal of her latest composite is to help readers “stop and think” when it comes to similarities between the two leaders. “What my work has always been about is allowing people to see differently,” she tells TIME. “The combining of faces is a different way for people to see what they couldn’t see before.” Read this week's full cover story on TIME.com. Photo illustration by @nancyburson for TIME (Digital imaging by @johndepew. Source photographs: Trump: @gettyimages; Putin: Kremlin handout)

Henkilön TIME (@time) jakama julkaisu

Instagramiin postattu kansikuvan animaatioversio, jossa Donald Trumpin kasvot muuttuvat hitaasti Vladimir Putinin kasvoiksi.

**

Heikko tuloskausi riivaa mainosalan ketjuja. Omnicomin ja Publicis Groupen pörssikurssit taipuivat laskuun, kun mainoskonsernit julkistivat tulokset, jotka eivät vastanneet odotuksia.

Ad Agen mukaan Omnicomin tulos kehittyi vain kaksi prosenttia toisella vuosineljänneksellä, mikä on odotuksia heikompi.

Tiedon julkistuksen jälkeen Omnicomin osakkeen arvo tipahti tiistaina miltei 9,5 prosenttia. Samanlaista notkahdusta ei ole osakkeelle tapahtunut yhdeksään vuoteen.

Myös ranskalaisella mainostoimistoketjulla Publicis Groupella oli viime viikolla vaikeaa. Yhtiö tulos oli oli 2,2 prosenttia odotuksia pienempi.

Marketwatchin mukaan Publicis Groupen osakkeen arvo on laskenut 16 prosenttia vuoden aikana.

Niin Omnicomin kuin Publicis Groupen laskun taustalla on mediarahojen valuminen Googlen ja Facebookin kaltaisille mainosalaa valloittaneiden jättiläisten taskuihin.

**

Lontooseen Thames-joen varteen pystytettiin viime viikolla näyttelijä Jeff Goldblumia esittävä patsas. Asiasta uutisoi muun muassa CNN.

Patsas makaa viettelevässä kylkiasennossa paita auki ja rinta paljaana. Kyljellään makaava Goldblum on peräisin vuonna 1993 julkaistusta Jurassic Park -elokuvasta. Elokuvassa on kohtaus, jossa jalastaan haavoittunut Goldblumin esittävä Ian Malcolm -hahmo makaa pöydällä ilman paitaa. Kohtauksesta on tullut myöhemmin nettimeemi.

Tällä hetkellä elokuvateattereissa pyörii uusi Jurassic World: Kaatunut valtakunta, jossa Jeff Goldblum esittää niin ikään Ian Malcolmia.