Sosiaalinen media

M&M 13.12.2017 11:04 päivitetty 13.12.2017 12:52

Facebook kommentoi entisen johtajansa syytöksiä – "Facebook oli hyvin erilainen yhtiö tuolloin"

Colourbox

Facebook antoi poikkeuksellisesti vastineen entisen johtajan lausuntoon, jossa hän kritisoi entistä työnantajaansa.

Maanantain ympäri maailmaa kiersi uutinen, jossa Facebookin entinen johtaja Chamath Palihapitiya kritisoi entistä työnantajaansa. Palihapitiya oli Facebookin käyttäjämäärän kasvusta vastaava johtaja.

Nyt hän sanoi, että sosiaalisen medioiden käyttäjiä ohjelmoidaan ja että hän on lopettanut sosiaalisen median käytön ja kieltänyt sen lapsiltaan. Hän on huolissaan yhteiskunnan rakenteiden romuttumisesta ja siitä, että suuria massoja voidaan manipuloida sosiaalisen median kautta.

”Sosiaalinen media turmelee inhimillisen käyttäytymisen perustan”, hän sanoi.

Palihapitiya ei ole ainoa Facebookin entinen johtaja, joka on kritisoinut ex-työnantajaansa. Muun muassa Sean Parker, Facebookin ensimmäisiä johtajia ja koko palvelun kaupallistamisen arkkitehteja on kritisoinut Facebookia ja katunut osallisuuttaan siinä.

Chamath Palihapitiya | Kuva: KUVA: CHRISTOPHER MICHEL CREATIVE COMMONS ATTRIBUTION LICENSE

Facebook on poikkeuksellisesti lähettänyt vastineen Palihapitiyan syytöksiin ja vetosi siihen, että hän ei ole ollut yhtiön palveluksessa kuuteen vuoteen.

"Kun Chamath oli Facebookissa töissä, me olimme keskittyneet rakentamaan uusia sosiaalisen median kokemuksia ja kasvattamaan Facebookia ympäri maailman. Facebook oli hyvin erilainen yhtiö tuolloin, ja kasvumme myötä olemme ymmärtäneet, että vastuumme on kasvanut myös."

Facebook sanoo ottavansa roolinsa vakavasti. Se on käyttänyt ulkopuolisia asiantuntijoita ja akateemikkoja ymmärtääkseen palvelun vaikutukset hyvinvointiin ja käyttävänsä tietoa tuotekehityksessä.

"Investoimme myös ihmisiin, teknologiaan ja prosesseihin, ja olemme valmiita leikkaamaan voittojamme varmistaaksemme, että investoinnit tulevat tehdyiksi", yhtiö tiedotti.

Yhtiö porskuttaa silti eteenpäin. Viime viikolla se lanseerasi Messenger-viestipalvelun alle 13-vuotiaille lapsille, mikä on ollut ikäraja Facebook-käyttäjille.

Yhtiö joutuu myös vastaamaan kritiikkiin, joka liittyy valeuutisten ja propagandan levittämiseen alustalla.

Lähde: Talouselämä

Brändit

23.02.2018 13:39

Nokia nousee tuhkasta: Brändiarvo kasvoi 71 prosenttia

Tuore raportti julistaa Nokian maailman nopeiten kasvavaksi brändiksi teleliikenteen infrastruktuuriin erikoistuneissa yrityksissä. Elisa ja DNA ylsivät 300 arvokkaimman teleoperaattoribrändin joukkoon.

Kommentti

23.02.2018 09:52

Toimisto, mitä oikein teet?

Jos potentiaaliset asiakkaat eivät tiedä, mitä ne markkinointi-, viestintä-, media- tai digitoimistolta voivat ostaa, heistä ei koskaan tule asiakkaita.