Mainonta

TIVI 9.5. 14:35 päivitetty 10.5. 13:20

Facebook lieventää asettamaansa jyrkkää lohkoketjumainosten kieltoa

Colourbox

Joitakin lohkoketjuaiheisia mainoksia alettiin laskea käyttäjien nähtäville jo viime heinäkuussa, mutta niille vaadittiin aina ennakkohyväksyntä.

Facebook kielsi tammikuussa 2018 kaikki lohkoketjuihin liittyvät mainokset, jotta ihmiset eivät joutuisi vilpillisten ico-joukkorahoituskampanjoiden (initial coin offering) ja muiden kryptohuijausten uhreiksi. Nyt rajoituksia ollaan höllentämässä huomattavasti.

Jo heinäkuussa 2018 joitakin lohkoketjuaiheisia mainoksia alettiin laskea käyttäjien nähtäville, mutta niille vaadittiin aina ennakkohyväksyntä. Nyt lohkoketjuteknologiaa ja siihen littyvää koulutusta tai tapahtumaa saa alkaa mainostaa ilman ennakkohyväksyntää, TechCrunch kirjoittaa.

Ico-joukkorahoituksia ei kuitenkaan saa edelleenkään mainostaa, ja esimerkiksi yksittäisten kryptovaluutan tai kryptovaluuttapörssin markkinoiminen vaatii tulevaisuudessakin ennakkohyväksynnän.

Syynä kryptomainontakiellolle on ollut luonnollisesti se, että huijauksia seuraavasta vihaisesta palauteryöpystä osan saa väistämättä niskaansa itse alusta. Ja tätähän Facebook haluaa kaikin keinoin välttää.

Alkaen 5. kesäkuuta Facebook aikookin kieltää hinnanerosopimuksia (contract for difference) kauppaavat mainokset, koska monimutkaisuutensa vuoksi niillä pyritään usein hämäämään ja huijaamaan ihmisiä.

Facebook kehittelee parhaillaan omaa kryptovaluuttaansa, jolla voisi olla monenlaisia käyttötapoja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö