Sosiaalinen media

Ari Karkimo 1.3. 08:16

Facebook lunastamassa vihdoin odotetun lupauksensa – uudistus voi osua ikävästi mainosbisnekseen

Facebook joutui viime vuonna ahtaaseen rakoon Cambridge Analytica -skandaalin räjähdettyä silmille. Mark Zuckerberg joutui hätäpäissään tekemään lupauksen, josta tuskin piti. Sen lunastamista on jouduttu odottamaan.

Mark Zuckerberg lupasi, että Facebookiin tuodaan ominaisuus, jolla käyttäjät voivat poistaa vanhaa käyttäytymisdataansa palvelusta. Aluksi oli tarkoitus antaa mahdollisuus pyyhkiä tiedot, joita FB kerää eri sivustoilta.

Kyse on siis siitä, että palvelu saa tiedot, kun käyttäjä päätyy verkkosivulle, jossa on Facebook-mainontaa tai sen analytiikkatyökaluja. FB:lle tietojen poistaminen merkitsee sitä, että sillä on vähemmän dataa kaupattavana mainostajille.

Muun muassa Slate kirjoittaa, että Zuckerbergin lupausta oltaisiin viimein lunastamassa. Tällä viikolla Facebookin talousjohtaja David Werner esitti selväsanaisen lausunnon, jonka mukaan mahdollisuus pyyhkiä historiatiedot tulee todella tänä vuonna. Samalla hän totesi, että ominaisuus tulee todennäköisesti kuppaamaan yhtiön bisneksiä, jotka liittyvät mainosten kohdentamiseen.

Slate toteaa, että homma alkoi jo näyttää silkalta ajanpeluulta. Vielä joulukuussa FB sanoi, että toteutukseen menee enemmän aikaa kuin arveltiin. Selitys olisi parempi, jos sitä ei esittäisi yhtiö, jonka palkkalistoilla on tuhansia maailman taitavimpia softakehittäjiä, Slate sivaltaa.