Kesäkuun lopussa alkaneeseen ja ainakin heinäkuun kestävään Stop Hate for Profit -boikottiin ovat osallistuneet muiden muassa Unilever, Pfizer, Starbucks, Coca-Cola ja PepsiCo. Liike nousi, kun monien mielestä presidentti Donald Trump käytti Facebookia väkivallan lietsomiseen Black Live Matter -protestien aikaan.

Facebook-mainonnan lopettamisen syynä on varmasti monella ollut myös se, että mainostajat haluavat suojella tärkeintään eli brändiään. Monien brändien mielestä Facebook ei ole saanut otetta alustallaan vellovasta vihapuheesta ja valeuutisista, eikä oman brändin joutumista vihapuheen tai muun negatiivisen sisällön yhteyteen voida kontrolloida.

AdAge uutisoi, että Facebook pyrkii nyt suitsimaan vihapuhetta, ja se on alkanut tutkia, miten voisi lisätä läpinäkyvyyttä uutissyötteessään.

Facebook operoi tällä hetkellä parannuksia läpinäkyvyyteensä siten, että se voisi kertoa brändeille etukäteen, mitä muuta sivulla on samaan aikaan, kun niiden mainos esiintyy uutissyötteessä. Avuksi voisivat tulla firmat, jotka ovat erikoistuneet analysoimaan mainoksen kanssa samaan aikaan sivulla esiintyviä kommentteja, kuvia ja muuta sisältöä, mikä voisi lisätä turvallisen mainostilan määrää, ainakin teoriassa.

AdAgen haastattelema asiantuntija sanoo kuitenkin, että ainoa tapa välttyä sataprosenttisesti oman brändin joutumisesta vihapuheen, rasismin tai vaarallisen sisällön yhteyteen Facebookissa on olla mainostamatta siellä.

”Uutissyöte ei ole turvallinen paikka tällä hetkellä”, media-asiantuntija Ellie Bamford, R/GA:lta toteaa.

Facebook harkitsee poliittisen mainonnan kieltoa Yhdysvaltain presidentinvaalien alla – kielto saattaisi hyödyttää Trumpia