Facebook-mainosteknologiaa kehittävän suomalaisen Smartly.io :n Aasian-operaatioista vastaava Jose Kantola kertoo, että Kiina on yrityksen seuraava suuri kohdemarkkina Aasiassa.

Tämä siitäkin huolimatta, että yhtiö on tänä vuonna laajentanut tuotettaan myös Google- ja Pinterest-mainontaan.

Yhteenkään kolmesta verkkopalvelusta ei Kiinassa pääse virallista internet-yhteyttä käyttämällä.

”Kiina on uniikki. Tämä on käytännössä ainoa markkina, missä Facebook ja Google eivät toimi”, Kantola sanoo.

Smartly.io:n kohderyhmänä ovatkin kiinalaiset yritykset, joiden tavoite on näkyä länsimaisilla markkinoilla.

”Kiina itsessään on maailman suurin verkko- ja vähittäiskaupan markkina. Mutta täällä on myös paljon yrityksiä, jotka keskittyvät vientiin.”

”Kiinassa on verkkokauppoja, joiden kohteena ovat Yhdysvallat, Eurooppa ja Australia. Meidän segmenttimme ovat export-verkkokaupat ja pelialan yritykset.”

Kantola kertoo, että monella vientiin strategiansa perustavalla kiinalaisella verkkokauppayrityksellä on myynnissä tuhansia tai miljoonia tuotteita kymmenillä markkinoilla.

Kiinalaiset yritykset käyttävät jälleenmyyntiyhtiöitä, jotka luovat esimerkiksi Facebook-mainostilejä ja hallinnoivat niitä mainostajien puolesta. Jälleenmyyntiyritys taas toimii kumppanina Facebookille, koska mainostajat itse eivät voi käydä kauppaa Facebookin kanssa.

”Kaikki menee jälleenmyyjien kautta. Se luo monimutkaisuutta siihen, miten markkina toimii”, Kantola sanoo.

”Muualla maailmassa voimme mennä suoraan mainostajalle. Myös Kiinassa olemme suoraan yhteydessä mainostajiin, minkä lisäksi yhteistyö jälleenmyyjien kanssa on tärkeää.”

Osa kiinalaisista jälleenmyyjistä on kehittänyt vastaavia mainosteknologiaratkaisuja kuin mitä Smartly.io myy.

”Me olemme nähneet, että se ei ole ydinbisnestä jälleenmyyjille. Enemmän taistelemme sitä vastaan, että Facebookilla on ilmaiset työkalut, mutta meillä on paremmat.”

Täysin uutta yhteistyön tekeminen kiinalaisten yritysten kanssa ei Smartly.io:lle ole. Se listaa verkkosivuillaan asiakkaikseen kiinalaisomisteiset matkailuverkkosivusto Skyscanner.com inja verkkokauppa Lazada n. Yhtiön strategia Kiinan markkinoilla on kasvaa hallitusti.

”Kiina on hyvin erilainen markkina kuin muut, joten olemme alusta asti tienneet, että avaaminen sujuu hitaammin kuin muualla.”

Smartly.io on palkannut ensimmäiset työntekijänsä Kiinan markkinoille. Tällä hetkellä Kiinan-operaatioita johdetaan Singaporen-toimistolta. Sen lisäksi yhtiöllä on työntekijä Hongkongissa, Pekingissä ja Shanghaissa.

Kiinan-toimistoa on tarkoitus kasvattaa useilla kymmenillä työntekijöillä viiden vuoden aikana. Työntekijöitä tuodaan Suomen-toimistolta ja palkataan paikallisesti.

”Olemme aina pyrkineet siihen, että tulee sopiva yhdistelmä. Kiinassa pitää olla kiinalainen tiimi markkinan takia, mutta tuotekehitys tehdään pääkonttorissa Suomessa.”

Smartly.io:n liikevaihto oli 30,5 miljoonaa euroa vuonna 2017. Se oli kaksi kertaa niin paljon kuin edellisen vuoden liikevaihto.

Liikevoitto oli viime vuonna 10,4 miljoonaa euroa.