Suomalaisten suurin sosiaalisen median alusta on yhä Facebook. Vuoden 2016 viimeisellä vuosineljänneksellä 75 prosenttia suomalaisista kertoi käyttävänsä Facebookia.

Suomessa suosioon on noussut myös Facebookin toinen somealusta WhatsApp, jota käyttää 68 prosenttia suomalaisista. Muissa Pohjoismaissa WhatsAppilla ei ole läheskään yhtä suurta suosiota, kertoo AudienceProject inSocial Media & Apps in the Nordics -tutkimus.

Kolmanneksi suosituin somealusta Suomessa on myös Facebookin omistama Instagram perässään LinkedIn, Twitter, Pinterest, Snapchat ja hännänhuippuna Tumblr.

Somea käytetään myös ahkeraan tahtiin. Suomalaisista 53 prosenttia kertoo käyttävänsä Facebookia useita kertoja päivässä, ja 28 prosenttia päivittäin. WhatsAppia useita kertoja päivässä käyttää 49 prosenttia suomalaisista ja päivittäin 26 prosenttia.

Kolmanneksi useimmiten käytetään Snapchatia, sillä suomalaisista 45 prosenttia snäppää useita kertoja päivässä ja 18 prosenttia päivittäin.

Mihin somea sitten käytetään?

Ylivoimaisesti eniten suomalaiset käyttävät Facebookia, WhatsAppia, Snapchatia ja Instagramia yhteydenpitoon kavereiden kanssa.

YouTubea käytetään viihteenä, samoin kuin Pinterestiä ja Tumblria. Twitter on suomalaisille pitkälti uutisten lähde ja LinkedIn ammatillisen verkostoitumisen alusta.

Vaikka suomalaisten suurin somealusta onkin Facebook, pitävät suomalaiset WhatsAppia silti kaikkein tärkeimpänä sovelluksena.

Suomalaisista 37 prosenttia katsoo WhatsAppin olevan tärkein sovellus, perässään Facebook (25 prosenttia), Spotify (12 prosenttia) ja Instagram (10 prosenttia).

AudienceProjectin tutkimuksen tiedot kerättiin verkkokyselynä vuoden 2016 kolmannella ja neljännellä neljänneksellä. Tutkimukseen vastasi yli 8 000 ihmistä.