Facebook on julkaissut uuden niin kutsutun inventaarisuodattimen (engl. inventory filter), jonka avulla mainostajat saavat paremman käsityksen siitä, mitä he ovat ostamassa ja millaisessa ympäristössä heidän mainoksensa näkyvät. Facebook kertoo, että se tekee mainosten hallinnasta intuitiivisempaa uudistuksen avulla. Asiasta uutisoi The Drum.

Käytännössä Facebook on jakanut sen mainosinventaarin kolmeen kategoriaan: limited, standard ja full. Jos mainostajat käyttävät vain limited-kategorian mainosinventaaria, heidän mainoksiaan ei julkaista sisällön yhteydessä, jossa käytetään rajua kieltä eli esimerkiksi kiroillaan.

Standard-kategorian inventaarissa valvonta on hieman löysempää, ja full-kategorian inventaarissa mainonta on minimaalista. Facebook on kertonut, että inventaarisuodatin otetaan käyttöön lähiviikkojen aikana.

Bränditurvallisuus on ollut viime vuosina jokaisen mainoksia julkaisevan sosiaalisen median jättiläisen huulilla. Facebook ja Youtube ovat kärsineet palveluissa leviävästä vihapuheesta ja salaliittoteorioita viljelevästä sisällöstä.

Mainostajat ovat toivoneet, että heidän brändiensä mainoksia ei julkaistaisi tällaisen sisällön yhteydessä. Mainostajien maailmanlaajuinen etujärjestö World Federation of Advertisers onkin kehottanut mainostajia painostamaan sosiaalisen median jättiläisiä parantamaan juoksuaan YouTuben pedofiiliskandaalin ja Christchurchin terrori-iskun jälkeen.

Uudessa-Seelannissa tapahtunut terrori-isku lähetettiin suorana Facebookin live-toiminnon kautta.