USA:n presidentti Donald Trumpin uudelleenvalintakampanja sijoitti Facebookiin viime viikolla 88 mainosta, jotka oli suunnattu Antifa-liikettä ja ”äärivasemmistoa” vastaan. Julkaisuissa muun muassa vaadittiin julistamaan Antifa terroristijärjestöksi. Symbolina mainoksissa käytettiin kärjellään seisovaa punaista kolmiota, jolla natsit merkitsivät keskitysleireillä poliittiset vangit.

Asiaan kiinnitti huomiota muun muassa Auschwitz-museo, joka totesi, että poliittisiksi oli luokiteltu 95 prosenttia keskitysleirin populaatiosta kesällä 1944.

Trumpin kampanjan mukaan kyseinen kolmio olisi ”yleinen antifasistisen liikkeen käyttämä symboli”, mikä ei pidä paikkaansa. Julkaisuja tehtiin sekä Trumpin että varapresidentti Mike Pencen kampanjasivuilla. Osa julkaisuista oli maksettuja ja osa orgaanisia.

Toistasataa vuotta antisemitismiä ja ääriajattelua vastustanut, vaikutusvaltainen yhdysvaltalainen Anti-Defamation League (ADL) -järjestö otti niin ikään asiaan kantaa.

”Tämän käyttäminen poliittisia vastustajia vastaan hyökkäämiseen on erittäin loukkaavaa”, järjestön toimitusjohtaja Jonathan Greenblatt kommentoi Twitterissä.

Washington Postille asiaa kommentoinut berliiniläisen Barenboim-Said-akatemian historioitsija Jacob Seder totesi, ettei punaista kolmiota tunneta samaan tapaan kuin esimerkiksi vaaleanpunaista, jolla natsit merkitsivät keskitysleireillä homoseksuaaleja.

”Vaikea uskoa, että tämä olisi tehty tarkoituksella, sillä valtaosa amerikkalaisista ei tunne tai ymmärrä sen merkitystä, mutta vähintäänkin se on hyvin, hyvin huolimatonta”, Seder sanoi.

Sattumoisin julkaisujen lukumäärä, 88, on uusnatsien yleisesti käyttämä lyhenne natsitervehedykselle Heil Hitler. H-kirjain on järjestyksessä aakkosissa kahdeksas. Määrän lähde on Facebookin mainosrekisteri, jonka mukaan Trumpin kampanjasivulla oli 30 julkaisua, presidentin omalla sivulla niin ikään 30 ja Pencen sivulla 28 eli yhteensä 88. Tiedossa ei ole, oliko kyse puhtaasta sattumasta.

Trumpin kampanja deaktivoi mainokset itse keskiviikkona, ja yhteisöpalvelu poisti ne kokonaan torstaina.

”Poistimme nämä julkaisut ja mainokset organisoitua vihaa koskevien normiemme loukkaamisen takia. Linjamme kieltää kielletyn viharyhmän symbolin käytön ilman kontekstia, joka tuomitsee tai käy keskustelua symbolista”, Facebook sanoi amerikkalaismedialle toimittamassa lausunnossaan.

Toisin kuin Twitter, Facebook on ollut haluton puuttumaan laajemmin harhaanjohtavaan tai valheelliseen vaalimainontaan. Se on aiemminkin toki puuttunut Trumpin mainoksiin silloin, kun ne on tuomittu rasistisiksi.

Torstaista päätöstä saattoi vauhdittaa ADL:n, digikasvatusta edistävän Common Sense Median sekä afroamerikkalaisten oikeuksia ajavien kansalaisjärjestöjen NAACP:n ja Color of Changen keskiviikkoinen suurmainostajille suunnattu kehotus boikotoida Facebookia.

Digijätin toimitusjohtaja Mark Zuckerberg on kiihtyvällä tahdilla saanut selitellä yrityksensä käytäntöjä. Toistaiseksi se ei ole juuri suitsinut muuta kuin räikeimmin sääntöjä rikkovaa mainontaa ja muuta sisältöä alustallaan.