Facebook

M&M 23.4.2015 08:04 päivitetty 4.2.2016 10:54

Facebook rukkaa feediään - tämä muuttuu

Colourbox

Facebookin uutisvirta muuttuu käyttäjäystävällisemmäksi, muttei yritysten kannalta. Käyttäjät näkevät enemmän kavereidensa postauksia.

Facebook aikoo muuttaa uutisvirtansa algoritmia. Luvassa on kolme merkittävää muutosta, jotka voivat olla yritysten kannalta ikäiviä.

Asiasta kertoo Business Insider.

Yritykset ovat hyötyneet viimeiset puolitoista vuotta Facebook-linkkien kautta tulevista kävijävirroista ja laajoista yleisöistä.

Nyt tilanne saattaa jälleen mullistua, kun Facebook ryhtyy suosimaan käyttäjien kavereiden postauksia.

"Päivityksellä yritetään varmistaa, että ystävien postaukset, kuten valokuvat, videot ja muut päivitykset, näkyvät uutisvirran alkupäässä, jotta käyttäjä näkisi ne varmemmin", Facebook kuvailee uudistusta.

Facebook myös alkaa piilottamaan kolmannen osapuolen postauksia, joista ystävät ovat pitäneet tai joita he ovat kommentoineet.

"Tämän ominaisuuden myötä tällaiset postaukset siirtyvät uutisvirran loppupäähän tai katoavat kokonaan käyttäjän näkyvistä", Facebook kertoo.

Erityisesti tämä päivitys vähentää mainostajien mahdollisuuksia hankkia näkyvyyttä Facebookissa, toteaa BI.

Lisäksi Facebook-käyttäjät saavat vastedes nähdä useamman kuin yhden postauksen samalta julkaisijalta peräkkäin. Aiemmin algoritmi esti tämän.

Muutokset tekevät Facebookista kenties käyttäjäystävällisemmän, mutta mainostajien kannalta vaikeamman paikan.

"Joissain tapauksissa postausten keräämät katselut sekä liikenne saattaa vähentyä", myöntää Facebookin tuotepäällikkö Max Eulenstein.

Facebookin tiedottajan mukaan päivitykset astuvat voimaan seuraavien viikkojen aikana.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö