Media

Aleksi Ylä-Anttila 16.1. 10:04

Facebook satsaa paikalliseen journalismiin: "Jatkamme taistelua valeuutisten leviämistä vastaan"

Jaap Arriens / Zumawire

Facebook lisää investointeja paikalliseen journalismiin. Sosiaalisen median yhtiö kertoo sijoittavansa miljoonia lisää tukiohjelmiin ja kumppanuuksiin.

Facebookin kansainvälisistä uutiskumppanuuksista vastaava johtaja Campbell Brown kertoo yhtiön sijoittavan sijoittaa miljoonia lisää "uutisohjelmiin, kumppanuuksiin ja sisältöihin". Asiasta uutisoivat muun muassa AdWeek ja CNBC.

Investointeihin kuuluu muun muassa viiden miljoonan dollarin eli noin 4,4 miljoonan euron lahjoitus uuteen "Bringing stories home" -nimeä kantavaan ohjelmaan, joka antaa lisärahaa paikalliseen uutistoimintaan.

Lisäksi Facebook investoi kaksi miljoonaa dollaria eli noin 1,8 miljoonaa euroa "Report for America" -ohjelmaan, jolla saadaan lisää journalisteja paikallisiin uutistoimituksiin.

Niin ikään paikallista journalismia tukeva "American Journalism Project" -ohjelma saa Facebookilta miljoonan dollarin eli noin 876 500 euron lahjoituksen.

Riippumatonta journalismia kansainvälisesti tukevan, voittoa tavoittelemattoman Pulitzer Center on Crisis Reporting -järjestön toimitusjohtaja Jon Sawyer arvioi somejätin taloudellisten panostusten edistävän toimialan edellytyksiä ratkaista ajankohtaisia haasteita.

"Me olemme kiitollisia Facebookin päätökselle auttaa meitä ratkaisemaan tämän päivän journalismiin liittyviä ongelmia, varsinkin pienissä kaupungeissa, joissa uutistoiminta voi säilyä vain uusien toimintamallien turvin. Arvostamme myös Facebookin sitoumusta täydelliseen toimitukselliseen riippumattomuuteen uutistyössä, mikä on aivan ratkaisevaa, jotta voimme onnistua", Sawyer sanoo.

Facebook järkytti kustantajia viime vuonna, kun se muutti algoritmiaan niin, että käyttäjät näkevät vähemmän sisältöä liittyen talouteen, brändeihin sekä mediaan yleisesti. Facebook muokkasi algoritmia myöhemmin siten, että paikallisten uutismedioiden julkaisemat sisällöt nousevat näkyvämmille paikoille uutisvirrassa.

Yhtiön maine on kärsinyt myös Cambridge Analytica -kohussa ja muissa tietoturvaan liittyvissä skandaaleissa. Nyt tehtävät ratkaisut ovat Campbell Brownin mukaan osa Facebookin vastuuta laadukkaamman sisällön leviämisen puolesta.

"Jatkamme taistelua valeuutisten sekä väärän tiedon ja heikkolaatuisten uutisten leviämistä vastaan Facebookissa.  Mutta meillä on lisäksi mahdollisuus ja vastuu auttaa paikallisia uutisorganisaatioita kasvamaan ja menestymään", Brown sanoo.

Facebook ilmoitti helmikuussa kolmen miljoonan dollarin eli noin 2,6 miljoonan euron panostuksesta ohjelmaan, jolla autetaan joitakin paikallisia uutistoimijoita parantamaan digitaalista uutispalveluaan uusien tilaajien houkuttelemiseksi.  Tämä ohjelma jatkuu Yhdysvalloissa ja laajenee samalla kansainväliseksi 20 miljoonan dollarin eli noin 17,5 miljoonan euron panostuksella.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö