Facebook lisää poliittisen mainonnan läpinäkyvyyttä tuntuvasti, sillä palvelun poliittisen mainonnan arkisto ja poliittisten mainosten merkitseminen ovat käytössä nyt 140 maassa.

Työkalupakettiin kuuluu poliittisten mainosten arkisto, joka on tarkoitettu nimensä mukaisesti esimerkiksi vaalimainoksille. Mainokset säilyvät arkistossa seitsemän vuotta. Uudistus koskee myös kuvapalvelu Instagramia.

Lisäksi poliittisia ja yhteiskunnallisia asioita koskeviin mainoksiin on tullut merkintä siitä, kuka mainoksen on maksanut. Uudistuksen myötä poliittisten mainostajien täytyy tunnistautua.

Työkalut ovat olleet käytössä jo 50 maassa. Facebook toi mainosarkistonsa myös Suomeen ennen kevään eurovaaleja.

Facebookin tuotepäällikkö Sarah Schiff kirjoitti yhtiön blogissa, että Facebook ei tulevaisuudessa etsi ja arvioi mainoksia aktiivisesti. Facebook kuitenkin panostaa poliittisen mainonnan valvontaan vielä toistaiseksi Ukrainassa, Singaporessa, Kanadassa ja Argentiinassa. Schiff muistuttaa, että Facebookilla on oikeus poistaa asetusten ja lakien vastaiset mainokset.

Facebook tiedostaa, että sen ei pysty valvomaan kaikkea poliittista ja yhteiskunnallista mainontaa yksin. Palvelu toivoo, että toimittajat, järjestöt ja valvonnasta kiinnostuneet käyttäjät tarkkailisivat mainontaa aktiivisesti. Asiasta uutisoi The Drum.

Vaalimainosten valvonta ei ole sujunut ongelmitta. Facebook julkisti lokakuussa ottavansa arkiston ja merkitsemiskäytännön käyttöön Isossa-Britanniassa. The Business Insider kuitenkin onnistui tekeytymään kohuyhtiö Cambridge Analyticaksi ja ostamaan kaksi Britannian brexit-äänestykseen liittyvää mainosta Facebookista. Lehden tekemän testin aikaan Cambridge Analytican toiminta oli estetty Facebookissa.