Sosiaalinen media

M&M 13.11.2017 09:36

Facebook testaamassa uutta verkkomaksusovellusta – esikuvana kiinalaisen WeChatin kehittämä palvelu

Colourbox

Facebook pyrkii laajentamaan mobiilimaksupalveluitaan. Yhteisöpalvelu on eMarketerin ja Recoden mukaan ottamassa mallia kiinalaisen WeChatin kehittämästä palvelusta.

WeChat on kehittänyt mobiilisovelluksen nimeltä WeChat Red Envelope. Konsepti perustuu kiinalaiseen hóngbāo-perinteeseen, jossa ystäville ja sukulaisille annetaan lahjoja merkittävien tapahtumien, kuten häiden ja lapsen syntymän, yhteydessä. Hóngbāo merkitsee sananmukaisesti "punaista kirjekuorta".

Sovellus on kehitetty tukemaan WeChatin digitaalista WeChat Pay -maksualustaa. Palvelu on otettu Kiinassa hyvin vastaan. Pelkästään tämän vuoden aikana WeChatin käyttäjät ovat lähettäneet 46 miljardia digitaalista punaista kirjekuorta kiinalaisen uudenvuoden lomakauden aikana. WeChat kertoo, että WeChat Pay -alustalla on 600 miljoonaa aktiivista käyttäjää.

Menestys Kiinassa ei ole jäänyt Facebookilta huomaamatta. Recode-sivuston mukaan Facebook aikoo testata uutta verkkomaksusovellusta, jossa käyttäjät voisivat lähettää toisille palvelun käyttäjille samaan tapaan kuin WeChatin kehittämän sovelluksen käyttäjät. Asiasta kertoo myös eMarketer.

Palvelu on alun perin tarkoitettu käytettäväksi lähinnä perhepiirin ja ystävien kesken, mutta WeChatin esimerkki osoittaa, että palvelua voi myös laajentaa menestyksekkäästi.

WeChat tarjoaa käyttäjilleen laskujen maksamisen ohella muun muassa mahdollisuuden tilata ruokaa tai varata matkoja. Jotkut käyttäjistä ovat kertoneet, ettei heidän tarvitse kaikkina päivinä turvautua käteismaksuihin laajennetun maksupalvelun ansiosta.

Facebook aikoo Recoden mukaan kokeilla myös Breaking News -tägiä, jonka käyttäjät voisivat lisätä julkaisujensa yhteyteen. Suunnitelmat tulevista kokeiluista huomasi ensimmäisenä The Next Web -sivuston sosiaalisen median päällikkö Matt Navarra, joka julkaisi viestin havainnostaan Twitterissä marraskuun alkupuolella.

Mikäli twiitti ei näy selaimellasi, voit katsoa sen tästä.

Faecbook on myöntänyt tulevat testaukset, mutta ei ole kommentoinut niiden tarkkaa ajankohtaa.

Kokeilu ei takaa automaattista menestystä Facebookille. Meille tutut sosiaalisen median palvelut, kuten Facebook ja Twitter, eivät ole käytössä Kiinassa, jossa viranomaiset rajoittavat verkkopalvelujen käyttöä.

Facebook tarjoaa jo käyttäjilleen mahdollisuuden niin kutsuttuun P2P-rahansiirtoon eli nopeaan maksunvälitykseen Messenger-sovelluksensa kautta. Palvelua ei ole vielä laajennetty Facebookin työpöytäsovellukselle tai palvelun mobiilisovellukselle.

Kyseinen malli voisi auttaa Facebookia kehittymään yhteisöpalvelusta lähemmäs laajempaa mobiilin käyttöjärjestelmää.

Brändit

23.02.2018 13:39

Nokia nousee tuhkasta: Brändiarvo kasvoi 71 prosenttia

Tuore raportti julistaa Nokian maailman nopeiten kasvavaksi brändiksi teleliikenteen infrastruktuuriin erikoistuneissa yrityksissä. Elisa ja DNA ylsivät 300 arvokkaimman teleoperaattoribrändin joukkoon.

Kommentti

23.02.2018 09:52

Toimisto, mitä oikein teet?

Jos potentiaaliset asiakkaat eivät tiedä, mitä ne markkinointi-, viestintä-, media- tai digitoimistolta voivat ostaa, heistä ei koskaan tule asiakkaita.