Digitalous

Aleksi Ylä-Anttila 9.11. 16:44 päivitetty 9.11. 16:45

Facebook tuo tietosuojahuolia herättäneen "näköpuhelimensa" markkinoille – "Joitain näistä tiedoista voidaan käyttää mainonnan tarkoituksiin"

Facebook
Facebook-portal

Kyseinen laite on herättänyt tietoturvaan liittyviä huolia heti julkistuksestaan lähtien.

Facebook julkisti aikaisemmin syksyllä uuden Portal-"näköpuhelimensa". Nyt somejätti kertoo alkavansa toimittaa uutuustuotetta käyttäjille. Asiasta uutisoi TechCrunch.

Portalin tarkoituksena on tehdä videopuheluiden soittaminen helpoksi. Laitteessa on nettikamera ja näyttö. Kokonaisuutta on vielä höystetty tekoälyllä, joka pyrkii tarkentamaan kuvan puhujaan.

Facebook on kärsinyt tänä vuonna kovia kolhuja, joista tunnetuin ja mediassa eniten huomiota saanut on niin kutsuttu Cambridge Analytica -skandaali.

Vyyhti alkoi, kun selvisi, että analytiikkatalo Cambridge Analytica oli hyödyntänyt Facebookin käyttäjien tietoja niin Donald Trumpin presidentinvaalikampanjassa kuin Brexit-kampanjassakin. Kohu huipentui lopulta Facebookin perustajan ja toimitusjohtajan Mark Zuckerbergin kuulemistilaisuuteen Yhdysvaltain kongressissa.

Tätä taustaa vasten tieto uudesta Portal-laitteesta herätti ymmärrettävästi tietosuojaan liittyvää huolta välittömästi lanseerauksen yhteydessä, kuten uutistoimisto AP kirjoitti lokakuussa.

Yhtiö on yrittänyt korjata näitä puutteita ennen laitteen julkistusta. Somejätti ei myöskään ole auttanut viime viikkoina antaessaan hämäriä kommentteja koskien tiedon jäljitystä mainonnan kohdentamista.

Korjatakseen mainettaan Facebook on julkaisemassa blogipostauksen, jossa linjataan tarkemmin Portalin yksityisyyskäytäntöjä.

Tärkein lupaus on, ettei yhtiö katsele asiakkaiden videoita tai kuuntele heidän videopuhelujaan. Puhelut salataan ja kaikki tekoälysovellutukset tehdään paikallisesti itse laitteessa eikä sitä toisin sanoen lähetetä keskuspalvelimelle.

Facebook lupaa kohdella puheluita samalla luottamuksella kuin se kohtelee Messengeriään. Eli vaikka yhtiö ei kuuntele puheluja, se kerää silti käyttäjädataa, jota voidaan myöhemmin hyödyntää yhtiön muissa palveluissa mainonnan kohdistamisessa.

"Kun joku soittaa Portal-videopuhelun, keräämme saman datan kuin Messenger-palvelumme yhteydessä. Tässä yhteydessä se voi tarkoittaa äänenvoimakkuutta, paljonko dataa siirtyy ja videon tarkkuutta - se voi tarkoittaa myös puhelujen kestoa sekä sitä, kuinka usein soitetaan. Joitain näistä tiedoista voidaan käyttää mainonnan tarkoituksiin. Voimme esimerkiksi kertoa, että joku soittaa paljon videopuheluita ja vaikuttaa näin mainosten löydettävyyteen. Mutta videopuheluiden sisältöä ei tutkita", Facebook kirjoittaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö