Facebook-mainontaan kohdistuva mainosboikotti kasvaa ja koettelee jo yrityksen osakekurssia.

Kampanjaan osallistuvat yritykset ovat perustelleet osallistumistaan vastatoimenpiteeksi Facebookin riittämättömille toimille vihapuheen ja valheellisen tiedon levittämisen suitsimisessa.

Mukana boikotissa ovat muun muassa virvoitusjuomajätit Coca-Cola ja Pepsi, autovalmistaja Honda, teleoperaattori Verizon sekä maailman isoimpiin mainostajiin kuuluva monialayhtiö Unilever.

Tunnetuista kuluttajabrändeistä boikottiin ovat ilmoittaneet osallistuvansa vaatevalmistaja Levi’s, Firefox-selaimestaan tunnettu Mozilla, maailman suurimpiin suklaavalmistajiin kuuluva The Hershey Company sekä retkeilymerkit The North Face, Patagonia, Arc’treryx ja JanSport.

Useat kansalaisjärjestöt ovat organisoineet boikottia Stop Hate for Profit -nimiseksi kampanjaksi. Kampanjaan osallistuvat yritykset sitoutuvat olemaan mainostamatta Facebookissa heinäkuussa. Yrityksiä on mukana jo lähes sata.

Monet yrityksistä vaikuttavat harkitsevan boikotin jatkamista myös heinäkuun jälkeen, sillä ne ovat ilmoittaneet boikotoivansa Facebook-mainontaa toistaiseksi.

Useat yritykset ovat panneet mainoskampanjansa jäihin myös Facebookin omistamassa Instagramissa.

Boikotti on keskittynyt tähän mennessä etupäässä yritysten Yhdysvaltojen toimintoihin. Kampanja on saanut uutta puhtia Yhdysvalloista alkunsa saaneesta rasisminvastaisesta Black Lives Matter -liikehdinnästä. Kampanjaa organisoivien kansalaisjärjestöjen mukaan boikottia on kuitenkin tarkoitus laajentaa kansainväliseksi.

Boikotti osuu Facebookin kannalta arkaan paikkaan. Yrityksen viime vuoden 70,7 miljardin dollarin liikevaihdosta lähes 99 prosenttia tuli mainonnasta.

Facebookin osake laski 8,3 prosenttia New Yorkin pörssissä perjantaina. Yrityksen markkina-arvo laski noin 56 miljardilla dollarilla 616,1 miljardiin dollariin.

Riittääkö reagointi?

Facebook reagoi mainosboikottiin perjantaina ilmoittamalla uusista toimista vihapuheen ja disinformaation kitkemiseksi.

Facebook ilmoitti poistavansa osan vihapuhetta ja valheellisia tietoja sisältävästä sisällöstä kokonaan. Tietyt yhteisöstandardeja rikkovat julkaisut saavat kuitenkin avoimessa etätiedotustilaisuudessa puhuneen yhtiön perustajan Mark Zuckerbergin mukaan jäädä alustalle, mikäli niiden katsotaan olevan ”uutisarvoisia” esimerkiksi julkaisun kirjoittajan tunnettuuden perusteella.

Boikottikampanjaan osallistuvat kansalaisjärjestöt leimasivat yhtiön uudet toimet riittämättömiksi.

”Jos Facebookissa luullaan, että asiat tulivat valmiiksi perjantaina, he ovat erehtyneet pahasti. Emme tarvitse yksittäisiä toimia siellä täällä. Tarvitsemme kokonaisvaltaisia toimenpiteitä”, boikottiin osallistuvan Free Press -kansalaisjärjestön varatoimitusjohtaja Jessica Gonzales sanoi uutistoimisto Reutersille.