Digimarkkinointi

Laura Kukkonen 19.2. 10:19

Facebookin ja Googlen poliittisen mainonnan säännöt uhkaavat kiristyä

Justin Lane
Hillary Clintonin tukijat ihmettelivät presidentinvaalitulosta syksyllä 2016.

Yhdysvaltain viranomaiset harkitsevat uudenlaista sääntelyä ja rajoituksia liittyen Facebookin ja Googlen kaltaisten alustayhtiöiden poliittiseen mainontaan.

Vaaleja ja poliittista kampanjointia koskevaa sääntelyä Amerikassa valvova Federal Election Commission punnitsee tänä keväänä esitystä, jonka tultua voimaan verkkomainoksissa pitäisi olla samat sponsorien ilmiantokäytännöt kuin radiossa, televisiossa ja printtimediassa.

AdWeekin mukaan uudet säännöt koskisivat poliittisia kampanjoita ja puolueita sekä muita organisaatioita, jotka yrittävät vaikuttaa liittovaltion tason vaaleissa. Viranomaisten uudet säännöt eivät siis tarkkaan rajaa alustayhtiöiden toimintaa, mutta uudet säännöt voivat koskea myös teknologiayhtiöitä niin, että niiden täytyy pitää huoli, että tarvittavat ilmoitukset näkyvät mainonnassa.

Yhdysvaltain viranomaiset ovat jo jonkin aikaa tutkineet Venäjän osuutta vuoden 2016 vaaleissa erityisesti sosiaalisen median alustoilla. Esille on noussut epäilyjä muun muassa siitä, että Kreml olisi koordinoinut toimintaa Donald Trumpin kampanjan kanssa. Tammikuussa 2017 Yhdysvaltain tiedusteluviranomaiset tulivat johtopäätökseen siitä, että Venäjä maksoi valeuutisten levittämisestä sosiaalisessa mediassa edistääkseen Trumpin valintaa presidentiksi.

Tutkintojen myötä poliitikot ovat vaatineet, että Facebookin ja Googlen täytyy antaa tiedot poliittisten mainosten sponsoreista omilla sivustoillaan. Lisäksi yhtiöiden halutaan avaavan sitä, kuinka paljon mainonnan takana olevat tahot maksavat mainonnasta ja mihin yleisöihin niiden mainokset on kohdistettu.

Uuden sääntelyn myötä myös musiikin suoratoistopalveluissa kuultavat poliittiset mainokset pitäisi varustaa suullisella ilmoituksella sponsoreista. Video- tai audiomainoksissa taas pitää olla kyseisen kandidaatin toteamus siitä, että hän hyväksyy mainoksen.

Tällä hetkellä sponsori-ilmoitusten vaatimukset koskevat vain maksettua mainontaa. Uuden esityksen myötä tutkitaan mahdollisuutta, että myös YouTuben kaltaisilla ilmaisalustoilla pitäisi poliittiseen mainontaan liittyvissä videoissa olla ilmoitus siitä, kuka mainoksen takana on.

Uuden esityksen on kirjoittanut komission demokraattiedustaja Ellen Weintraub. Esitys vaatii vielä republikaanien hyväksynnän.