Vuoden 2018 alussa Facebook in toimitusjohtaja Mark Zuckerberg kertoi, että Facebook aikoo lähitulevaisuudessa sallia käyttäjien erottaa selaimen hakutulokset Facebookin käyttäjätilistä. Tämä yksityisyyden kannalta erittäin tärkeä ominaisuus saapuu viimein.

Cambridge Analytica -skandaalin jälkimainingeissa ideoitu Clear History -ominaisuus antaa Facebookin käyttäjille enemmän keinoja hallita digitaalista yksityisyyttään mainosten kohdentamisen kustannuksella.

Toiminto antaa käyttäjän nähdä, mitkä sovellukset ja verkkosivut seuraavat käyttäjän nettikäytöstä ja välittävät datan Facebookille mainosten tarkempaa kohdentamista silmälläpitäen.

Selainseurannan saa kytkettyä kokonaisuudessaan pois yhdellä napin painalluksella, mutta myös yksittäisiä palveluita tai sovelluksia saa julistaa pannaan, jos esimerkiksi jatkossakin haluaa nähdä tuoreita tarjouksia suosikkiverkkokaupoiltaan.

The Vergen mukaan Clear History -toiminto ei, hiukan yllättäen, saavu ensimmäisenä Yhdysvaltoihin vaan Irlantiin, Etelä-Koreaan ja Espanjaan. Muihin maihin se saapuu lähikuukausina.