Työnantajamaine

Erno Konttinen 17.5. 10:07 päivitetty 17.5. 11:06

Facebookin maine haluttuna työpaikkana on kärsinyt pahoin – yhtiö kiistää maineongelman

Mauritz Antin / EPA

Viime vuosina Facebook on rypenyt useissa skandaaleissa ja se näkyy nyt myös työtarjouksien vastaanottamisessa.

Facebook, niin kuin myös monet muut teknologiajätit, rekrytoivat Yhdysvaltain huippuyliopistoista valmistuneita vakituisiin hommiin. Entiset rekrytoinnin parissa työskennelleet henkilöt ovat kertoneet CNBC:lle Facebookin haasteista.

Ohjelmistosuunnittelijoiden keskuudessa työtarjouksien hylkääminen on yleistynyt merkittävästi.

”Vuoden 2016 lopulla noin 90 prosenttiin työtarjouksista vastattiin myöntävästi. Alkuvuonna 2019 vastaava luku on 50 prosenttia”, eräs rekrytoija kertoi.

Huippukoulujen opiskelijat hyväksyivät työtarjouksen 85 prosentin varmuudella vuosien 2017 ja 2018 aikana. Nyt lukemat pyörivät 35–55 prosentissa.

Facebookin mukaan väitteet ovat valetta.

”Nämä luvut ovat täysin väärässä”, Facebookin tiedottaja Anthony Harrison sanoi.

Hänen mukaansa tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä yhtiön pääluku oli 36 prosenttia vuotta aiempaa suurempi.

”Facebook on jatkuvasti vetovoimaisimpien yhtiöiden joukossa”, Harrison jatkoi.

Rekrytoijat sanoivat, että kandidaatit kysyvät aiempaa haastavampia kysymyksiä muun muassa Facebookin lähestymistavasta yksityisyyteen. Rekrytoijien on ollut vaikeampi täyttää avoinna olevia paikkoja.

Kilpailu huippuosaajista käy kuumana, kun suuret yhtiöt ja pienet startupit kilpailevat työntekijöistä. Facebook kilpailee samoista henkilöistä muun muassa Googlen, Microsoftin ja Amazonin kanssa.

”Yksityisyysskandaalit, Cambridge Analytica -jupakka – opiskelijat eivät enää ole niin kiinnostuneita Facebookista”, entinen rekrytoija kiteytti.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö