Digimainonta

Aleksi Ylä-Anttila 20.3. 08:39

Facebookin suuri katkos osui mainostajien kukkaroon: "Jäin ulos ja näin, miten rahat menivät ulos tililtäni"

Jotkut yritykset kertovat menettäneensä kymmeniä tuhansia dollareita  kun sosiaalisen median verkko meni toimintakyvyttömäksi.

Facebook kärsi maaliskuun puolivälissä historiansa suurimman katkoksen. Häiriö aiheutti Facebookin mainostajille isot tappiot. On kuitenkin epätodennäköistä, että yhtiö maksaisi mainostajille korvauksia katkoksen aiheuttamista vahingoista, uutisoi AdAge.

Yksi korvauksia toivovista yhtiöistä on Social Outlier, jonka kautta somemainontaan menee päivittäin 400 000 rahaa dollarin arvosta. Näin arvioi yhtiön perustajiin lukeutuva David Herrmann. Facebookin katkos kesti heidän kohdallaan 12 tuntia.

"Jäin ulos ja näin, miten rahat menivät ulos tililtäni. Yhden asiakkaan tililtä meni tyypilliset 19 000 dollaria mainoksiin, mutta myyntituloja tuli mainosten jälkeen vain 2000 dollarin edestä. Normaalisti Facebookin päiväkampanja tuottaa 40 000–60 000 dollaria. Katkos sotki mainoskaupan ja aiheutti kaaoksen", sanoo Herrmann.

Katkos on muistutus siitä, ettei järjestelmään voi luottaa sataprosenttisesti.

Toinen esimerkki tästä saatiin viime marraskuussa Facebookin Ads Managerin lakattua toimimasta juuri ennen kauppojen joulusesongin avaavaa Black Fridayta.

Facebookin edustaja sanoo sähköpostissaan, ettei yhtiö kommentoi mitenkään korvausasioita. Markkinoijien mukaan on epätodennäköistä, että mainostajille olisi luvassa merkittävää korvausta heidän kärsimistään tappioista.

Sometoimisto Akvertisen omistaja Akvile DeFazio kertoo Facebookin informoineen mainosten ostajia korvauksista tilanteessa, jossa kauppa kohtaa pienen häiriön. Yksi hänen keskisuurista asiakkaistaan sai 30 dollarin korvauksen.

Digitoimisto Jport Median omistaja Jason Portnoy sanoo pelkäävänsä laskelmia, jotka kertovat hänen asiakkaidensa tappioista. Hän sanoo vaativansa korvauksia, muttei usko saavansa sellaisia.

Virheistä ja vioista huolimatta Facebook on yhä tärkein kauppapaikka sellaisille mainospaikan ostajille, jotka tarvitsevat välittömiä tuloksia kampanjalleen.

"Siitä riippumatta, mitä tapahtui, Facebook on mielestäni yksi maailman parhaista mainosalustoista. Oli vain huonoa tuuria, että kävi niin kuin kävi ja mainostajat joutuivat kurjaan tilanteeseen", hän sanoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö