Mediakatsaus

Laura Kukkonen, Aleksi Ylä-Anttila 27.8.2018 09:03

Facebookin uusi markkinointijohtaja joutuu mainetalkoisiin, Spotify loikkasi brändättyjen podcastien maailmaan – näitä aiheita markkinointiväki seurasi viime viikolla

M&M koostaa alkuviikosta kansainvälisissä lehdissä edellisellä viikolla eniten puhuttaneet aiheet.

Sosiaalisen median jätti Facebook julkisti nimittäneensä markkinointijohtajakseen HP:lla samassa pestissä työskennelleen Antonio Lucion. Hän pääsee toteuttamaan Facebookin maineremonttia Cambridge Analytica -sotkujen jälkimainingeissa.

Facebook on etsinyt uutta markkinointijohtajaa tammikuusta, jolloin Gary Briggs kertoi lähtevänsä yhtiöstä. Facebook on kuitenkin ollut jatkuvassa negatiivisessa julkisuudessa, mikä on AdAgen mukaan vaikuttanut haun pitkittymiseen.

Tietovuotojupakan lisäksi Facebook on joutunut polittiseen myllytykseen ja osaksi selvityksiä siitä, mikä yhtiön ja Venäjän rooli oli Yhdysvaltain presidentinvaaleissa.

Facebookin mukaan Luciolla "poikkeuksellinen maine alalla johtajana, markkinoijana ja viisaana, ystävällisenä ja periaatteellisena ihmisenä".

Facebookin tuotejohtaja Chris Coxin mukaan yhtiön tarina on käännepisteessä.

"Emme ole koskaan kohdanneet suurempia haasteita eikä meillä ole koskaan ollut enemmän mahdollisuuksia saada positiivisia vaikutuksia aikaan maailmassa – perheissämme, ystävyyssuhteissamme, yhteisöissämme ja demokratiassamme – parantamalla tuotteitamme niiden ytimestä ja kertomalla ulospäin sitä tarinaa, jonka tunnemme sisällä olevan totta", Cox sanaili nimityksen yhteydessä.

HP:lla markkinointijohtajan tehtävät ottaa vastaan Vikrant Batra, joka on vastannut yhtiön tulostinliiketoiminnan markkinoinnista.

***

Kuinka tärkeää on, että yritys toimii läpinäkyvästi ja avoimesti? Tärkeämpää kuin koskaan, mikäli on uskominen sosiaalisen median analytiikkaan keskittyvän Sprout Socialin julkistamaa tuoretta tutkimusraporttia. Asiasta uutisoi MarTech Today.

Sprout Social analysoi The Social Media and the Evolution of Transparency -nimeä kantavassa tutkimusraportissaan 1 000 yhdysvaltalaisen kuluttajan käyttäytymistä.

Peräti 86 prosenttia vastaajista arvioi, että läpinäkyvyys on liiketoiminnan kannalta tärkeämpää kuin koskaan aiemmin.

Vastaajien mukaan läpinäkyvyys yritystoiminnassa merkitsee, että yritys toimii avoimesti (59 prosenttia vastanneista), selkeästi ja ymmärrettävästi (53 prosenttia) ja rehellisesti (49 prosenttia).

Raportin mukaan asiakkaat ovat huomattavasti lojaalimpia niitä yrityksiä kohtaan, jotka toimivat kuvattujen ominaisuuksien mukaisesti. Vastaavasti he ovat alttiita hylkäämään yritykset, jotka eivät toimi kyseisten arvojen mukaisesti.

Huomattavaa on, että jopa 89 prosenttia vastanneista kertoo olevansa valmiita antamaan avoimeti ja läpinäkyvästi toimivalle brändille toisen mahdollisuuden huonon kokemuksen jälkeen. Lisäksi 85 prosenttia vastaajista kertoo olevansa halukkaita pysymään läpinäkyvästi ja rehellisesti toimivan yrityksen tukena mahdollisen kriisin aikana.

Tutkimuksen mukaan läpinäkyvyyden ja avoimuuden merkitys korostuu sosiaalisessa mediassa. Yli puolet kyselyyn vastanneista kertoo olevansa valmiita harkitsemaan seuraavaksi ostoskohteekseen brändiä, joka toimii läpinäkyvästi sosiaalisessa mediassa. Sen sijaan läpinäkyvyyden puute somessa voi 86 prosentin kohdalla johtaa siihen, että he asioivat jatkossa muualla.

”Brändit, jotka toimivat säännönmukaisesti läpinäkyvällä tavalla, sekä ennakoivasti että reaktiivisesti, rakentavat toiminnallaan turvaverkon omalle maineelleen, asiakkaiden säilyttämiselle sekä perustan asiakkaiden pitkäaikaiselle lojaaliudelle”, tutkimuksesta vastanneen Sprout Socialin sisältö- ja viestintäjohtaja Kristin Johnson kiteyttää.

***

Donald Trump on päässyt Time-lehden kanteen jo lukuisia kertoja tänä vuonna. Huomio ei tosin ole mairittelevaa. Viimeisin laatulehden kansikuva näyttää Yhdysvaltain presidentin hukkuvan nousevaan veteen Valkoisen talon toimistossaan.

Uusin Time-kansi on lisäksi osa trilogiaa, joka saa itse lehden vaikuttamaan varsin nokkelalta näin jälkikäteen. Helmikuussa 2017 Time-kanteen kuvitettu Trump istui tuulessa ja sateessa lentävien papereiden keskellä. Kansiteksti kuului: "Täällä ei ole mitään nähtävää." Huhtikuussa 2018 samantyylinen kuvitus julkaistiin kannessa tekstillä: Myrskyisää, eli englanniksi Stormy. Tämä viittasi pornonäyttelijä Stormy Danielsiin. Kansikuvassa Trump istui jo veden keskellä niin, että aaltoileva vesi peitti jo Trumpin työpöydän.

Tällä erää kansitekstinä on "syvällä". Trumpin kasvoja ei enää näy, vaan vesi on täysin valloittanut Trumpin työhuoneen.

Even in a presidency punctuated by surreal moments, it was a stunning scene. Michael Cohen, the President’s longtime personal lawyer, pleaded guilty on Aug. 21 to eight felony counts, including arranging payments during the 2016 campaign to suppress two women’s accounts of alleged extramarital affairs with Donald Trump. “I participated in this conduct,” Cohen avowed, “in coordination with and at the direction of” Trump himself. With that extraordinary statement, he implicated the President of the United States in a federal crime—to be violating campaign­-finance laws—“principal purpose,” of which he said, was to influence an election that #Trump won by only 78,000 votes in three states. The courtroom drama brought all the President’s legal and political problems together in a single supernova. It highlighted Trump’s sordid history with #women, his willingness to blur the lines between business and #politics, and growing fallout from the investigation led by special counsel Robert Mueller, who referred the Cohen case to federal prosecutors. The explosion came minutes after Trump’s onetime campaign chairman Paul Manafort was convicted on eight counts of tax evasion and bank fraud in a case prosecuted by Mueller’s deputies. Tuesday was arguably the most pivotal day in this presidency, and the consequences are only beginning to kick in. Read this week’s full cover story on TIME.com. Illustration by @obrienillustration for TIME; animation by @brobeldesign

Henkilön TIME (@time) jakama julkaisu

Time on julkaissut artikkelin, joka kertoo kannen taustoista. Se selittää tilannetta myös tiedotteessa, jonka mukaan asia liittyy Trumpin pitkäaikaisen lakimiehen Michael Cohenin tunnustukseen ja sen seurauksiin. Asiasta kertoo myös AdAge.

***

Suoratoistopalvelu Spotify on astunut brändättyjen podcastien maailmaan. Spotifyn ensimmäinen oma brändi-podcast on tehty yhteistyössä alkoholibrändi New Amsterdam Vodkan kanssa. Äänitesarjan nimi on Ebb & Flow.

Vodkabrändillekin kyseessä on ensimmäinen podcast, joka on nyt tehty osana sen mainoskampanjaa Pour Your Soul Out.

The Drumin mukaan sarjaa juontaa DJ:nä ja vaikuttajana työskentelevä Jasmine Solano. Sisällön puolesta lupauksena on, että sarjassa hiphop- ja R&B-artistit kertovat tarinansa musiikkiteollisuuden pariin pyrkimisestä.

Kyseinen podcast solahtaa myös osaksi Spotifyn pyrkimyksiä lisätä suosiotaan afroamerikkalaisten kuuntelijoiden parissa. Helmikuussa Spotify lupasi korostaa ja juhlia tummaihoisia artisteja läpi vuoden. Toteuttaakseen tätä lupaustaan Spotify muun muassa palkkasi Janelle Monaen ja Pharrell Williamsin tasa-arvoa lisäävään markkinointihankkeeseen.

***

Yhdysvaltalainen virvoitusjuomavalmistaja PepsiCo kertoi viime viikolla ostavansa kotikäyttöisestä hiilihapotusjärjestelmästään tunnetun SodaStream-yhtiön 3,2 miljardilla dollarilla eli noin 2,8 miljardilla eurolla. Asiasta kertoo muun muassa Marketing Week.

SodaStream valmistaa koneita, joiden avulla asiakas voi muuntaa tavallisen hanaveden nopeasti hiilihapolliseksi. Näin ollen asiakkaan ei tarvitse ostaa niin usein uutta, erillistä juomapulloa kaupasta.

PepsiCo pyrkiikin kaupan avulla vähentämään omaa riippuvuuttaan omista tunnetuista brändeistään, kuten Pepsistä ja urheilujuoma Gatoradesta, sekä lisäämään ympäristöystävillisten ratkaisujen määrää.

"PepsiCo ja SodaStream ovat inspiroiva yhdistelmä. Daniel (SodaStreamin toimitusjohtaja Daniel Birnbaum) ja hänen johtoryhmänsä ovat rakentaneet erikoislaatuisen yrityksen, joka tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden valmistaa hyvänmakuisia juomia vähentäen samalla syntyvän jätteen määrää", PepsiCo:n toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Indra Nooyi toteaa.

Daniel Birnbaumin mukaan yhdistyminen PepsiCon kaltaisen suuryrityksen kanssa on merkittävä virstanpylväs SodaStreamin yritystarinassa. Kauppa vahvistaa hänen mukaansa yrityksen missiota luoda terveellisiä, käteviä sekä ympäristöystävällisiä virvoitusjuomaratkaisuja.

"Meille on kunnia tulla valituksi PepsiCo:n sillanpääasemaksi juomien kotivalmistamisessa voimaannuttaen samalla kuluttajia lisäratkaisuilla ympäri maailmaa", Birnbaum sanoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö