Sosiaalisen median jätti Facebook julkisti nimittäneensä markkinointijohtajakseen HP :lla samassa pestissä työskennelleen Antonio Lucio n. Hän pääsee toteuttamaan Facebookin maineremonttia Cambridge Analytica -sotkujen jälkimainingeissa.

Facebook on etsinyt uutta markkinointijohtajaa tammikuusta, jolloin Gary Briggs kertoi lähtevänsä yhtiöstä. Facebook on kuitenkin ollut jatkuvassa negatiivisessa julkisuudessa, mikä on AdAgen mukaan vaikuttanut haun pitkittymiseen.

Tietovuotojupakan lisäksi Facebook on joutunut polittiseen myllytykseen ja osaksi selvityksiä siitä, mikä yhtiön ja Venäjän rooli oli Yhdysvaltain presidentinvaaleissa.

Facebookin mukaan Luciolla "poikkeuksellinen maine alalla johtajana, markkinoijana ja viisaana, ystävällisenä ja periaatteellisena ihmisenä".

Facebookin tuotejohtaja Chris Cox in mukaan yhtiön tarina on käännepisteessä.

"Emme ole koskaan kohdanneet suurempia haasteita eikä meillä ole koskaan ollut enemmän mahdollisuuksia saada positiivisia vaikutuksia aikaan maailmassa – perheissämme, ystävyyssuhteissamme, yhteisöissämme ja demokratiassamme – parantamalla tuotteitamme niiden ytimestä ja kertomalla ulospäin sitä tarinaa, jonka tunnemme sisällä olevan totta", Cox sanaili nimityksen yhteydessä.

HP:lla markkinointijohtajan tehtävät ottaa vastaan Vikrant Batra, joka on vastannut yhtiön tulostinliiketoiminnan markkinoinnista.

***

Kuinka tärkeää on, että yritys toimii läpinäkyvästi ja avoimesti? Tärkeämpää kuin koskaan, mikäli on uskominen sosiaalisen median analytiikkaan keskittyvän Sprout Sociali n julkistamaa tuoretta tutkimusraporttia. Asiasta uutisoi MarTech Today.

Sprout Social analysoi The Social Media and the Evolution of Transparency -nimeä kantavassa tutkimusraportissaan 1 000 yhdysvaltalaisen kuluttajan käyttäytymistä.

Peräti 86 prosenttia vastaajista arvioi, että läpinäkyvyys on liiketoiminnan kannalta tärkeämpää kuin koskaan aiemmin.

Vastaajien mukaan läpinäkyvyys yritystoiminnassa merkitsee, että yritys toimii avoimesti (59 prosenttia vastanneista), selkeästi ja ymmärrettävästi (53 prosenttia) ja rehellisesti (49 prosenttia).

Raportin mukaan asiakkaat ovat huomattavasti lojaalimpia niitä yrityksiä kohtaan, jotka toimivat kuvattujen ominaisuuksien mukaisesti. Vastaavasti he ovat alttiita hylkäämään yritykset, jotka eivät toimi kyseisten arvojen mukaisesti.

Huomattavaa on, että jopa 89 prosenttia vastanneista kertoo olevansa valmiita antamaan avoimeti ja läpinäkyvästi toimivalle brändille toisen mahdollisuuden huonon kokemuksen jälkeen. Lisäksi 85 prosenttia vastaajista kertoo olevansa halukkaita pysymään läpinäkyvästi ja rehellisesti toimivan yrityksen tukena mahdollisen kriisin aikana.

Tutkimuksen mukaan läpinäkyvyyden ja avoimuuden merkitys korostuu sosiaalisessa mediassa. Yli puolet kyselyyn vastanneista kertoo olevansa valmiita harkitsemaan seuraavaksi ostoskohteekseen brändiä, joka toimii läpinäkyvästi sosiaalisessa mediassa. Sen sijaan läpinäkyvyyden puute somessa voi 86 prosentin kohdalla johtaa siihen, että he asioivat jatkossa muualla.

”Brändit, jotka toimivat säännönmukaisesti läpinäkyvällä tavalla, sekä ennakoivasti että reaktiivisesti, rakentavat toiminnallaan turvaverkon omalle maineelleen, asiakkaiden säilyttämiselle sekä perustan asiakkaiden pitkäaikaiselle lojaaliudelle”, tutkimuksesta vastanneen Sprout Socialin sisältö- ja viestintäjohtaja Kristin Johnson kiteyttää.

***

Donald Trump on päässyt Time-lehden kanteen jo lukuisia kertoja tänä vuonna. Huomio ei tosin ole mairittelevaa. Viimeisin laatulehden kansikuva näyttää Yhdysvaltain presidentin hukkuvan nousevaan veteen Valkoisen talon toimistossaan.

Uusin Time-kansi on lisäksi osa trilogiaa, joka saa itse lehden vaikuttamaan varsin nokkelalta näin jälkikäteen. Helmikuussa 2017 Time-kanteen kuvitettu Trump istui tuulessa ja sateessa lentävien papereiden keskellä. Kansiteksti kuului: "Täällä ei ole mitään nähtävää." Huhtikuussa 2018 samantyylinen kuvitus julkaistiin kannessa tekstillä: Myrskyisää, eli englanniksi Stormy. Tämä viittasi pornonäyttelijä Stormy Daniels iin. Kansikuvassa Trump istui jo veden keskellä niin, että aaltoileva vesi peitti jo Trumpin työpöydän.

Tällä erää kansitekstinä on "syvällä". Trumpin kasvoja ei enää näy, vaan vesi on täysin valloittanut Trumpin työhuoneen.

time

Time on julkaissut artikkelin, joka kertoo kannen taustoista. Se selittää tilannetta myös tiedotteessa, jonka mukaan asia liittyy Trumpin pitkäaikaisen lakimiehen Michael Cohen in tunnustukseen ja sen seurauksiin. Asiasta kertoo myös AdAge.

***

Suoratoistopalvelu Spotify on astunut brändättyjen podcastien maailmaan. Spotifyn ensimmäinen oma brändi-podcast on tehty yhteistyössä alkoholibrändi New Amsterdam Vodka n kanssa. Äänitesarjan nimi on Ebb & Flow.

Vodkabrändillekin kyseessä on ensimmäinen podcast, joka on nyt tehty osana sen mainoskampanjaa Pour Your Soul Out.

The Drumin mukaan sarjaa juontaa DJ:nä ja vaikuttajana työskentelevä Jasmine Solano. Sisällön puolesta lupauksena on, että sarjassa hiphop- ja R&B-artistit kertovat tarinansa musiikkiteollisuuden pariin pyrkimisestä.

Kyseinen podcast solahtaa myös osaksi Spotifyn pyrkimyksiä lisätä suosiotaan afroamerikkalaisten kuuntelijoiden parissa. Helmikuussa Spotify lupasi korostaa ja juhlia tummaihoisia artisteja läpi vuoden. Toteuttaakseen tätä lupaustaan Spotify muun muassa palkkasi Janelle Monae n ja Pharrell Williams in tasa-arvoa lisäävään markkinointihankkeeseen.

***

Yhdysvaltalainen virvoitusjuomavalmistaja PepsiCo kertoi viime viikolla ostavansa kotikäyttöisestä hiilihapotusjärjestelmästään tunnetun SodaStream-yhtiön 3,2 miljardilla dollarilla eli noin 2,8 miljardilla eurolla. Asiasta kertoo muun muassa Marketing Week.

SodaStream valmistaa koneita, joiden avulla asiakas voi muuntaa tavallisen hanaveden nopeasti hiilihapolliseksi. Näin ollen asiakkaan ei tarvitse ostaa niin usein uutta, erillistä juomapulloa kaupasta.

PepsiCo pyrkiikin kaupan avulla vähentämään omaa riippuvuuttaan omista tunnetuista brändeistään, kuten Pepsistä ja urheilujuoma Gatoradesta, sekä lisäämään ympäristöystävillisten ratkaisujen määrää.

"PepsiCo ja SodaStream ovat inspiroiva yhdistelmä. Daniel (SodaStreamin toimitusjohtaja Daniel Birnbaum) ja hänen johtoryhmänsä ovat rakentaneet erikoislaatuisen yrityksen, joka tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden valmistaa hyvänmakuisia juomia vähentäen samalla syntyvän jätteen määrää", PepsiCo:n toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Indra Nooyi toteaa.

Daniel Birnbaumin mukaan yhdistyminen PepsiCon kaltaisen suuryrityksen kanssa on merkittävä virstanpylväs SodaStreamin yritystarinassa. Kauppa vahvistaa hänen mukaansa yrityksen missiota luoda terveellisiä, käteviä sekä ympäristöystävällisiä virvoitusjuomaratkaisuja.

"Meille on kunnia tulla valituksi PepsiCo:n sillanpääasemaksi juomien kotivalmistamisessa voimaannuttaen samalla kuluttajia lisäratkaisuilla ympäri maailmaa", Birnbaum sanoo.