Ravintolat

Antti Mustonen 17.1.2017 09:47

Fafa's aikoo kasvaa raivokkaasti Suomessa

Antti Mustonen

Lähi-idän pikaruoka valloittaa Suomea kaupunki kerrallaan. Helsingistä lähtöisin olevan ketjun ravintoloiden määrä tuplaantuu, jos franchising-suunnitelmat toteutuvat.

Viisivuotias ketju kasvaa jatkossa entisestään franchising-kumppanien avulla useisiin suomalaiskaupunkeihin.

Falafelejä, pitaleipiä ja salaatteja tarjoavalla Fafa'silla on tällä hetkellä 12 ravintolaa, joista 4 toimii franchising-periaatteella. Helsingin lisäksi ravintoloita on Tampereella, Lahdessa, Turussa ja Jyväskylässä.

Fafa’s Plats Oy julkaisi juuri lehti-ilmoituksen, jossa se hakee uusia franchising-kumppaneita ympäri Suomea. Uudet kohdekaupungit ovat Oulu, Kuopio, Kouvola, Pori, Joensuu, Lappeenranta, Hämeenlinna, Vaasa, Rovaniemi, Seinäjoki, Mikkeli, Kotka, Salo ja Porvoo.

Fafa's on kerännyt suitsutusta ravintola-arvioissa. Myös ketjun laajentuminen otettiin tuoreeltaan positiivisesti vastaan some-kommenteissa.

Fafa'sin perustaja ja toimitusjohtaja Doron Karavani kertoo, että franchising-toimintatapaa on testattu ja kokemukset pilottihankkeita ovat olleet hyviä. Hän korostaa, että pilotoinnissa on tärkeää, että konsepti toimii ja kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä.

”Haluamme jokaisessa kaupungissa paikallisen kumppanin, joka tuntee alueen. Siksi franchising-kumppanuus on mielestämme hyvä ratkaisu. Fafa's sopii maakuntakaupunkeihin, jotka ovat alueensa kasvukeskuksia. Esimerkkinä voisi sanoa yli 50 000 asukkaan opiskelijakaupungin.”

Valtakunnalliseksi ketjuksi ponnistava Fafa's on hyvä esimerkki konseptista, jossa markkinointipanostukset on kyetty pitämään minimissä. Ilmiö on saatu syntymään asiakkaiden kokemusten ansiosta ja tunnettuus kasvaa jopa itsestään.

”Meidän ei tarvitse käyttää rahaa mainontaan. Brändimme on niin hyvä, että meidän on helppo saada jopa hyviä liikepaikkoja esimerkiksi kauppakeskuksista.”

Karavani painottaa, että vuonna 2011 perustetun Fafa'sin omistusrakenne on pysynyt samana alusta saakka. Hänen mukaansa tällä hetkellä ei ole tarkoitusta hakea ulkopuolista rahoitusta esimerkiksi pääomasijoittajien kumppanuuksien tai joukkorahoituksen kautta. Fafa´silla on Karavanin lisäksi kolme muuta omistajaa.

Karavanin mukaan Fafa'sin menestys antaa mahdollisuuden uuden kasvun hakemiselle.

”Kasvamme kannattavasti eli tuloksesta jää rahaa kasvuhankkeisiin.”

Doron Karavan korostaa, että Fafa'sin konsepti on ainutlaatuinen ja siksi sillä on tilaa fast casual - ruokailun, hampurilaisketjujen ja pizza-kebab-ravintoloiden kilpailukentällä. Fafa's tarjoaa käsintehtyä lähi-idän gourmet -street foodia, jossa ketju pitää makua, laatua ja tuoreutta tärkeänä. Listalla on esimerkiksi luomufalafeleja, meze-annoksia, salaatteja ja pita-leipiä eri täytteillä.

Yhtiön tilivuosi päättyy maaliskuussa ja Karavani lupaa, että silloin on luvassa mielenkiintoisia kasvulukuja.

Fafa's aikoo jatkossa laajentua myös ulkomaille, sillä toimitusjohtajan mukaan Suomen markkinat ovat suhteellisen pienet ja ketjun kasvun kannalta tavoitteet saavutetaan kotimaassa vuoteen 2020 mennessä.

Yhtiö on jo aiemmin testannut konseptiaan Tanskassa.

”Falafeleja saa kyllä kaikkialta, mutta Fafa's on uniikki yhdistelmä ruokaa, joten kysyntää on varmasti ulkomaillakin. Raaka-aineiden laatu on meille erittäin tärkeä asia”, Karavani tähdentää.

Fafa'sin logistiikkakumppanina toimii Kotipizza Groupin omistama osto- ja logistiikkaoperaattori Foodstock Oy.

Lähde: Kauppalehti