Aamuyön tunteina Robert Bowling istuu taas viestittelemässä yhteisöpalvelu Twitterissä Call of Duty -pelin fanien kanssa.

Hän vastaa pienimpiinkin fanien kysymyksiin pelin teknisistä yksityiskohdista ja kiittää seminaariesitystään kuulemaan tulleita.

Nimimerkillä fourzerotwo verkossa tunnettu Bowling on pelin kasvot ja ääni sosiaalisessa mediassa. Ja hän hoitaa roolinsa täysillä - kuten kaikki Call of Dutyn kehittäjät Infinity Ward -pelistudiossa.

"Se, että saamme pelaajat jakamaan kanssamme pelikokemuksensa ja kertomaan mitä he ajattelevat, on meille äärimmäisen tärkeää", Bowling kertoi mainostoimisto Kingin järjestämässä pelimarkkinoinnin seminaarissa.

Kansainvälisen hittipelin jatko-osa, Call of Duty: Modern Warfare 3 julkaistaan marraskuun alussa. Pelin aiempia osia on myyty maailmanlaajuisesti yli sata miljoonaa kappaletta, joten kyse on yhdestä syksyn suurimmista viihdejulkaisuista. Markkinointipanokset ulkomainontaan ja televisiokampanjoihin ovat sen mukaiset. Mutta yhtä tärkeää on sosiaalinen media.

Infinity vastaa aina

Pelistudio Infinity Wardin ja julkaisija Activisionin työnjako pelialalla on täysin poikkeuksellinen. Activision vastaa Call of Dutyn perinteisestä mainonnasta ja markkinoinnista, mutta Infinity Ward vastaa sosiaalisesta mediasta ja suhteesta pelin faniyhteisöön. Yleensä pelistudiolla ei ole valmiin tuotteen luovuttamisen jälkeen siihen mitään sanottavaa.

"Kukaan muu ei pysty välittämään samaa ymmärrystä ja intohimoa peliin. Viestintäihmiset kertoisivat, että pelissä on tämmöinen uusi ominaisuus. Me selitämme, miksi teimme ominaisuudesta sellaisen ja mitä se tarkoittaa pelaajalle", Bowling kertoo.

Siinä missä ulkomainonta ja muut näkyvät markkinointitoimet keskittyvät enimmäkseen pelin julkaisun alle, sosiaalisessa mediassa keskustelun ylläpitäminen fanien kanssa on vuosien pitkäjänteinen projekti.

Tai elämäntapa, kuten Bowlingin tapauksessa.

"Me vastaamme myös viikonloppuna, aamuyöllä ja loma-aikoina. Ja teemme sen omilla kasvoillamme."

Hänen omalla Twitter-profiilillaan on 227 588 seuraajaa. Pelillä on Facebookissa 1 122 958 fania.

Kaikkia ei voi miellyttää

Olennainen osa Call of Duty -peliä on moninpeli, jossa pelaajat pelaavat toisiaan vastaan verkossa. Verkkopelaajia on maailmanlaajuisesti noin 30 miljoonaa.

Bowlingin yleisö on erityisesti ydinpelaajien joukko, joka osallistuu kommenteillaan myös pelin kehitykseen.

"Sitä keskustelua käydessä meillä on oltava vahva suodatin päällä. On pelin ydin, josta ei saa harhautua, mutta yksityiskohdissa voimme joustaa fanien toiveiden mukaan. Jokainen pelaaja kokee pelin eri tavalla ja haluaa jotain erilaista. Kaikkia ei voi miellyttää yhtä aikaa", Bowling toteaa.

Sitten seuraa yllättävä tieto niille, jotka rustaavat sosiaalisen median sisältösuunnitelmia suomalaisissakin yrityksissä:

"En ikinä kirjoita suunnitelmia etukäteen. Aitoa keskustelua ei voi ennakoida, vaan haluamme toimia joustavasti", Bowling sanoo.