Fazerin ja Rovio Entertainmentin tammikuussa alkaneen strategisen yhteistyön ensimmäiset hedelmät, Fazer Angry Birds -makeiset, lanseerataan lähestulkoon samanaikaisesti useilla markkinoilla. Yhtiöt keskittävät makeisten lanseerauksen verkkoon, jossa se käynnistyi pääsiäisen aikaan kahdella teaser-videolla.

Lanseeraus näkyy myös mobiilimaailmassa ja kaupoissa, minkä lisäksi tiedossa on tv-mainontaa. Kesäkuussa avautuu varsinainen kampanjasivusto.

Fazer aikoo hyödyntää makeisten lanseerauksessa sosiaalista mediaa, kuten sen yli 215 000 Facebook -tykkääjää.

"Käyttöön tulevat myöhemmin Rovion online-kanavat kuten Facebook-yhteisö, mikä tarkoittaa yli 18 miljoonaa peukuttajaa", kertoo Fazer Leipomot & Makeiset -liiketoiminta-alueen markkinointijohtaja Mika Sarimo .

"Tämä on meille siinä mielessä poikkeuksellinen lanseeraus, että olemme aloittaneet pöhinän rakentamisen aika aikaisin, pari kuukautta ennen kuin makeiset ovat kaupan hyllyllä. Olemme vakuuttuneet monessa kohtaa siitä, että Angry Birds -brändin imu on kova, nimenomaan sosiaalisen median ja onlinen puolella."

Makeisten lanseerausbudjetti ei ole julkista tietoa. Mainostoimistona lanseerauksessa on Rovio Entertainment ja heidän oma animaatiopajansa. Mediasuunnittelussa kumppanina on Dagmar.

Ovet auki maailmalle

Fazer valmistaa makeiset Lappeenrannan-tehtaallaan. Tuotteet tulevat myyntiin Ruotsiin ja Tanskaan sekä travel trade -myyntiin kansainvälisille lentokentille ja laivoille toukokuussa. Travel trade -myynnin kautta uutuudet matkaavat jopa 40 maahan. Suomessa makeiset ovat saatavilla kesäkuun alussa, minkä lisäksi ne lanseerataan Baltiassa, Puolassa ja Tšekissä.

Fazerin visiona on olla vuonna 2016 menestyvä, kansainvälinen ja arvostettu yritys myös nykyisten päämarkkinoidensa ulkopuolella. Fazer Angry Birds -viinikumimakeiset ovat keino avata ovia uusille markkinoille.

Fazer aloittaa tuotteidensa koemyynnin Kiinassa kesällä. Fazer Angry Birds -makeisten lisäksi yhtiö vie Aasiaan myös suklaatuotteita. Vastaanotto uutuusmakeisille on ollut hyvää kiinalaisten kuluttajien makutesteissä. Fazer on myös testannut vihaisten lintujen brändin vetovoimaa.

Kiinan makeismarkkinoista noin 80 prosenttia on niin sanottuja sokerimakeisia ja 20 prosenttia suklaata. Tämä poikkeaa vahvasti esimerkiksi Suomesta ja Keski-Euroopan maista, joissa suklaa dominoi markkinoita. Sarimon mukaan suklaa on selvästi nouseva trendi Kiinassa.

Rovion johto maisteli

Fazerin ja Rovion tuotekehitysyhteistyö on ollut tiivistä, ja uutuustuote saatiin tuotantoon ja markkinoille ennätysnopeasti.

"Vaikka yrityksillä on ikäeroa, myös Roviolla on äärimmäisen tarkka kontrolli siitä, millaiseen laatuun heidän brändejään liitetään. Sen takia makukierroksia on tehty useita ja maut on maisteltu Rovion ylintä johtoa myöten."

Sarimon mukaan markkinoinnin strategisen suunnittelun näkökulmasta Angry Birds on vielä niin uusi ilmiö, ettei sen brändiarvoa voitu mitata perinteisillä mittareilla. Niinpä maakohtaisia strategioita on suunniteltu esimerkiksi Angry Birds -pelin latausten määrän perusteella.

Fazer ja Rovio testasivat yhteistyötä pienemmässä mittakaavassa jo viime syksynä Tyrkisk Peber Volcano -makeisten lanseerauksen yhteydessä. Angry Birds -imu tuntui toimivan, sillä mainosvideota katsottiin Youtubessa yli 4 miljoonaa kertaa. n