Suomi 100

Elina Hakola 7.12.2017 10:52

Fazer ja Fiskars ovat tyytyväisiä Suomi 100 -brändäykseen – teemavuosi pönkitti purukumin ja saksien myyntiä

Fazer

Suomalaisbrändit ovat hyödyntäneet Suomi 100 -juhlavuotta menestyksekkäästi pitkin vuotta.

Tunnetuimpia suomalaistuotteita valmistavat konsernit Fazer ja Fiskars ovat molemmat myyneet Suomi 100 -tuotteitaan menestyksekkäästi. Esimerkiksi Fazerilla on ollut ravintoloissaan Suomi 100 -menu ja leivos, mutta perinteinen Fazerin sininen ja Xylimax-purukumi ovat liikkuneet hyllyistä hyvin.

Molemmat ovat olemassa olevia tuotteita, mutta juhlavuoden kunniaksi ne ovat saaneet uudet kääreet.

"Kansainvälisessä myynnissä eli lentokentillä ja laivoilla tax free -myynnissä Fazerin Sinisen 250 gramman suklaalevyn myynti on kasvanut 20 prosenttia. Suomi 100 -designilla verhottua Xylimax-purukumia on toimitettu myyntiin 75 prosenttia enemmän. Olemme päässeet kertomaan, että meidän purukumimme on ainoa Suomessa valmistettu purukumi", Fazerin sponsoroinnista ja yhteistyökumppanuuksista vastaava Liisa Eerola kertoo Talouselämälle.

Yksi Suomi 100 -juhlavuoden kriteereistä yhteistyöyrityksille on ollut valtakunnallinen viestintä ja markkinointi.

Fazer on muun työn lisäksi tehnyt näkyviä tempauksia, kuten kesäkuussa valmistettu 95 senttiä pitkä Pätkis-patukka. Yksi näistä "Pitkiksistä arvottiin ja loput menivät hyväntekeväisyyteen Lastenklinikan vastasyntyneiden osastolle. Pätkis on kappalemäärissä Suomen myydyimpiä suklaapatukoita.

Tänään itsenäisyyspäivänä Fazer toimittaa sadan palan suklaalevyn Meilahden sairaalan teho-osaston henkilökunnalle. Lahjoituskohteita on voinut ehdottaa 3.12. saakka.

"Suomi 100 on näkynyt ja se on ollut onnistunut. Olemme päässet kertomaan juuristamme ja mitä valmistamme Suomessa", Eerola kertoo.

Marraskuun lopussa Fazerin Suomi 100 -ohjelma palkittiin vuoden tuloksellisimpana yhteistyöhankkeena Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry:n järjestämässä kilpailussa. Tiedotteen mukaan tuomaristo perusteli, että yhteistyön taustalla oleva vahva tarina teki ohjelmasta erittäin onnistuneen: ohjelma oli yhteiskunnallisesti kiinnostava ja siihen oli tuloksellisesti integroitu paljon tapahtumia ja tuotteita.

"Juhlavuosi on yhdistänyt hienosti kaikki liiketoimintamme: olemme kunnioittaneet suomalaista kansallisruokaa, ruisleipää, olympiakultaa voittanut Fazer Culinary Team on rakentanut tulevaisuuden ruokaperinnettä ja olemme vieneet pienen palan Suomea maailmalle Sydneystä Pekingiin ja Tukholmasta New Yorkiin. Teema on näkynyt myös Fazer Experience Vierailukeskuksessa, jossa oli esillä muun muassa Gustav Mannerheimin ja Karl Fazerin historiallisesta ystävyydestä kertova näyttely”, Eerola kertoi marraskuussa.

Fiskarsille poiki yhteistyötä jatkoa ajatellen

Fiskars-konserni oli yksi ensimmäisistä Suomi 100 -juhlavuoden yhteistyökumppaneista. Fiskarsilla on myös eniten Suomi 100 -tuotteita, 47 kappaletta, sillä konsernin brändeista Arabian, Iittalan, Hackmanin ja Fiskarsin valikoimassa on kaikissa useampi Suomi 100 -tuote.

"Arabian juhlavuoden mukit on otettu positiivisesti vastaan, ja se on buustannut koko brändiä. Iittalan Aalto-maljakko, Hackmanin Savonia-aterimet ja Fiskarsin sakset ovat myös herättäneet kiinnostusta. Myynti on ollut menestyksellistä ja yllätys, sillä olemme ylittäneet arviomme useampikertaisesti", Suomen myynnistä ja Suomi 100 -yhteistyöstä Fiskarsissa vastannut Pekka Salmi sanoo.

Myyntilukuja tai kasvuprosentteja hän ei paljasta. Salmi kiittelee yhdessä tekemisen teemaa ja järjestelyitä.

"Yhdessä tekemisen teema oli hyvä ja valtioneuvoston kanslia on tehnyt hienoa työtä. Fiskars on osallistunut yritysfoorumeihin ja tilaisuuksiin, ja meille on poikinut yhteistyöideoita jatkoakin ajatellen. Yhdessä tekeminen vie suomalaisia eteenpäin jatkossakin", hän sanoo.

Lähde: Talouselämä

Brändit

23.02.2018 13:39

Nokia nousee tuhkasta: Brändiarvo kasvoi 71 prosenttia

Tuore raportti julistaa Nokian maailman nopeiten kasvavaksi brändiksi teleliikenteen infrastruktuuriin erikoistuneissa yrityksissä. Elisa ja DNA ylsivät 300 arvokkaimman teleoperaattoribrändin joukkoon.

Kommentti

23.02.2018 09:52

Toimisto, mitä oikein teet?

Jos potentiaaliset asiakkaat eivät tiedä, mitä ne markkinointi-, viestintä-, media- tai digitoimistolta voivat ostaa, heistä ei koskaan tule asiakkaita.