Fazer Leipomot on viime vuosina kasvattanut ruokakaupoissa sijaitsevien myymäläleipomoidensa verkostoa. Tällä hetkellä Fazerilla on 101 myymäläleipomoa ympäri Suomen, ja suunnitelmissa on avata vielä muutama tämän vuoden aikana.

Ensi vuonna Fazer avaa useita myymäläleipomoita ja palkkaa noin 100 uutta leipuria. Myymäläleipomoissa leipurit leipovat päivittäin leipää alusta asti käsityönä.

Myymäläleipomoliiketoiminnan laajentuessa Fazer on törmännyt ongelmiin työvoiman saatavuudessa. Osaavan työvoiman puute on jopa uhannut liiketoiminnan kasvua ja kehittämistä.

Yksi ongelmista on yhtiön mukaan se, että vain harva opiskelija jää alalle, vaikka Suomessa koulutetaan paljon ammattileipureita.

Vastatakseen leipuripulaan Fazer Leipomot perusti vuonna 2018 Artesaanileipurikoulun, johon opiskelijat tulivat eri puolilta Suomea.

Uusi satsaus edellyttää uusia osaajia, toteaa Fazer Leipomoiden myymäläleipomoliiketoiminnasta vastaava johtaja Marika Hagelberg.

”Vastuullisuus, paikallisuus ja aitous ovat kasvavia trendejä, ja ihmiset ostavat yhä enemmän käsin leivottuja tuotteita. Käsin leivottu leipä ei kuitenkaan synny ilman ihmistä, ja me tarvitsemme koko ajan lisää artesaanileivonnan osaajia”, Hagelberg toteaa tiedotteessa.

”Suomalainen työelämä kaipaa liikkuvuutta”

Artesaanileipurikoulun kaksivuotisessa ohjelmassa on tällä hetkellä mukana 27 opiskelijaa, ja he saavat oppilaitokselta elintarvikealan perustutkintotodistuksen, leipurikondiittori, sekä erillisen todistuksen Fazerin Artesaanileipurikoulusta.

Opiskelijat saavat palkkaa koko oppisopimuskoulutuksen ajan, ja valmistuttuaan he työllistyvät Fazerin myymäläleipomoihin. Oppilaita on kaksikymppisistä 50-vuotiaisiin.

”Yrityksethän eivät enää nykyään juurikaan perusta omia ammattikoulutuslinjoja, mutta onneksi me uskalsimme mennä vastavirtaan. Leivontaperinteiden vaaliminen on jo osoittautunut merkittäväksi sekä liiketoimintamme että yrityskulttuurimme kehittämisen kannalta”, Hagelberg kommentoi.

Koulun myötä yritykselle on selvinnyt, kuinka ihmisten liikkuvuus toimialalta toiselle ei katso ikää eikä taustaa. Kuluttajakäyttäytymisen muutos on käynnistänyt myös suuren muutoksen leipurin ammattikuvassa.

”Keski-ikäiset alanvaihtajat ja toisen tutkinnon tekijät ovat innostuneita ja ennakkoluulottomia ihmisiä, jotka varmasti vaikuttavat koko ammattikunnan imagoon ja näkyvyyteen. Tällaista liikkuvuutta suomalainen työelämä kaipaa laajemminkin”, arvioi Hagelberg.

Fazerin myymäläleipomot työllistää tänä päivänä jo noin 600 artesaanileipuria, joilta myös leipurikoululaiset saavat oppia ammattiinsa. Perustamalla Artesaanileipurikoulun Fazer haluaa nostaa esiin korkeatasoisen ammattiosaamisen merkityksen.

”Me tunnemme vastuumme oman alamme kehittäjänä. Perustamalla oman artesaanileipurikoulun luomme tulevaisuutta liiketoiminnallemme sekä kasvatamme ja pidämme yllä käsityöleivonnan erityisosaamista alallamme Suomessa”, Hagelberg päättää.

Elintarvikekonserni Fazer kasvatti viime vuonna liikevaihtoaan 70 miljoonalla eurolla ja noin seitsemän prosenttia. Koko konsernin liikevaihto oli 1,1 miljardia euroa. Fazer Leipomoiden liikevaihto oli viime vuonna 565 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen kertyi kaksi prosenttia.