Kauppa

Ville Perttula 12.3. 15:55 päivitetty 12.3. 16:03

Fazer uskoo kauratuotteiden vetovoimaan – tuo markkinoille fermentoidun kaurajäätelön: "kaupat toivovat enemmän kasvipohjaisia tuotteita"

Fazer Yosa -jäätelöt tulevat kauppoihin maaliskuussa.

Fazer Yosa laajenee jäätelökategoriaan, ja elintarvikejätti tuo Suomessa markkinoille fermentoidun kaurajäätelön. Fermentointi tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että jäätelöt sisältävät eläviä maitohappobakteereja. Jäätelöitä aletaan myydä tässä kuussa.

Fazer Lifestyle Foodsin brändi- ja kategoriajohtaja Tiia Antila kertoo, että kaupat kaipaavat enemmän kasvipohjaisia tuotevaihtoehtoja.

"Kaura- ja kasvipohjaisten tuotteiden markkina kasvaa kaikissa alakategorioissa. Suomessa on paljon tarjontaa. Mutta jos ajatellaan pohjoismaisia markkinoita, tilaa on. Kaurakategoria kasvaa, ja kaupat toivovat enemmän kasvipohjaisia tuotteita ja uusia ratkaisuja."

"Markkinoille on tullut mielenkiintoisia uutuuksia, ja se on meidän mielestämme positiivinen asia. Kuluttajilla pitää olla vapaus valita tuotteensa."

Idea kaurajäätelöstä sai alkunsa Fazerin sisäisessä innovaatiokilpailussa, johon koko Fazerin henkilöstöllä oli mahdollisuus osallistua. Jäätelön kehitti Fazerin tutkimustiimi Fazer Lab. Tuote oli kehitteillä noin vuoden ajan.

"Tiedämme, että hyvänolon ja terveellisyyden yhdistäminen makunautintoon kiinnostaa ihmisiä. Siksi me tulemme tällaisen tuotteen kanssa markkinoille. Nautinto, terveellisyys ja pohjoismainen kaura ovat tämän tuotteen ydin."

Tuotetta markkinoidaan Antilan mukaan monikanavaisesti. Koska kyseessä on kokonaan uusi tuote, markkinoinnin pääpaino on maistatuksissa.

"Meidän pitää päästä kuluttajien suihin. Mainonnan lisäksi meillä on vahvat panostukset maistatustapahtumiin. Kuluttajat valitsevat tuotteet makujen perusteella."