Kouvolalaisesta elintarvikealan perheyrityksestä Kaslinkista tuli vuonna 2019 yrityskaupan myötä osa Fazeria. Toukokuusta alkaen Kaslink Aito on saanut uuden nimen Fazer Aito. Uusi nimi näkyy tuoteperheen logossa, tuotepakkauksissa, markkinoinnissa ja viestinnässä.

Toukokuun 28. päivänä alkaneella kampanjalla brändit haluavat kertoa yhteisistä juuristaan suomalaisessa kaurapellossa ja yhteisestä tavoitteestaan viedä kuluttajien ruokailutottumuksia vastuullisempaan ja terveellisempään suuntaan.

Luonnostaan yhdessä -kampanja pitää sisällään laajasti eri medioita. Mukana on perinteisen televisiomainonnan ohella Youtube-mainontaa, vaikuttajayhteistyötä sekä taktista mainontaa digitaalisissa kanavissa ja sosiaalisessa mediassa.

Mukana oleviin vaikuttajiin lukeutuvat muun muassa Aito-brändin pitkäaikainen lähettiläs, lumilautailija Enni Rukajärvi sekä My Berry Forest -ruokablogin kirjoittaja Tiina Strandberg.

Brändi- ja kategoriajohtaja Susanna Kallio Fazerilta kertoo, että Fazer Aidon ja Fazer Yosan ensimmäinen yhteinen kampanja ei ole vain yksittäinen lähtö, vaan alkusysäys pitkäkestoisemmalle konseptille.

”Luonnostaan yhdessä -viesti näkyy pidemmän aikaa sekä Fazer Aidon ja Fazer Yosan omissa sosiaalisen median kanavissa että vaikuttajayhteistöissä.”

”Mukana on esimerkiksi liikkuvaa kuvaa, still-kuvaa sekä vaikuttajien kanssa tehtäviä reseptipostauksia, joissa käytetään yhdessä molempien brändien tuotteita”, Kallio kertoo M&M:lle.

Fazer osti Kaslinkin viime vuoden kesällä. Tässä vaiheessa oli selvää, että Kaslinkin nimi katoaa myös Aito-brändistä jollain aikajänteellä.

Ensivaiheessa Fazer on uudistanut lusikoitavien tuotteiden portfolionsa ja päivittänyt pakkauksensa vastuulliseen kartonkipikariin. Samassa yhteydessä Fazer-logo syrjäytti Kaslinkin logon pakkauksissa.

Jatkosiirtymä tapahtuu portaittain. Syksyyn mennessä Fazerin nimi korvaa Kaslinkin juomissa sekä ruoanlaittotuotteissa.

”Aito on yksi Fazerin brändeistä ja kuuluu Lifestyle Foods -yksikön portfolioon. On vain luonnollista, että Kaslink sieltä tässä vaiheessa häviää”, Kallio toteaa.

Fazer Aito ja Fazer Yosa toteuttivat Luonnostaan yhdessä kampanjan yhteistyössä mainostoimisto Nord DDB:n kanssa. Fazer on linjannut, ettei yritys julkista media- ja kampanjainvestointejaan.

Tuttua kauraa suomalaisille

Suomalaiset ovat Kaslinkin markkinatutkija Nepa Insightilla viime joulukuussa teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan kokeilleet aktiivisemmin kasvispohjaisia tuotteita kuin ruotsalaiset.

Jo 84 prosenttia suomalaisista käyttää tai on kokeillut kasvipohjaisia tuotteita. Ruotsissa vastaava luku on 77 prosenttia. Tämä kertoo Susanna Kallion mukaan monestakin asiasta. Ensinnäkin suomalaiset ovat tottuneet käyttämään kauraa monessa muodossa.

”Meillä on myös paljon yrityksiä, jotka ovat panostaneet kasvis- ja kaurapohjaisiin tuotteisiin. Kaupan hyllyltä löytyy paljon tarjontaa, ja ero esimerkiksi Ruotsin markkinaan on huikea”, Kallio sanoo.

”Suomalaiset ovat olleet ruotsalaisia rohkeampia sillä, että kaura on meille tuttu raaka-aine, ja täällä on pitkän tuotekehityksen seurauksena syntynyt useita maukkaita tuotteita”, hän jatkaa.

Kasvipohjaiset tuotteet eli myös kauratuotteet ovat osa Fazerin Lifestyle Foods -yksikköä. Susanna Kallio kertoo, että nimenomaan maitotuotteita korvaavat kasvispohjaiset tuotteet ovat yksikön kasvustrategiassa keskeisessä asemassa.

”Kasvutavoitteet ovat suuret. Kotimarkkina on ehdottomasti päämarkkinamme, ja haluamme olla täällä vahvoja.”

”Olemme kuitenkin asettaneet merkittäviä kasvutavoitteita myös ulkomaisille markkinoille, myös Pohjoismaiden ulkopuolelle”, Kallio kertoo.