Brändien arvostus 2015

Mari Kaislaniemi 25.9.2015 07:58 päivitetty 4.2.2016 10:45

Fazerin Sininen jatkaa kärjessä - Tässä ovat Suomen arvostetuimmat brändit

Fazer

Lego ja Moccamaster nousivat tänä vuonna kymmenen arvostetuimman brändin joukkoon.

Fazerin Sininen otti jälleen ykkössijan Markkinointi&Mainonta-lehden arvostetuimmat brändit Top 100 -listalla.

Suomalaisten arvostama suklaa on ollut arvostetuin brändi jo seitsemänä peräkkäisenä vuotena.

Neljän kärki on pysynyt tänä vuonna samana viime vuodesta: Fazerin Sinisen jälkeen arvostetuimmat brändit ovat Fiskars, Fazer ja Hyvää Suomesta -merkki (Joutsenlippu).

Top kymmenen joukkoon nousivat tänä vuonna Lego ja Moccamaster. Hackman ja Valio puolestaan putosivat kärkijoukosta.

Tässä Suomen arvostetuimpien brändien kärkikymmenikkö 2015:

1. Fazerin Sininen
2. Fiskars
3. Fazer
4. Hyvää Suomesta -merkki (Joutsenlippu)
5. Lego
6. Arabia
7. Iittala
8. Moccamaster
9. Abloy
10. Joutsenmerkki

Lista perustuu Taloustutkimus Oy:n ja Markkinointi&Mainonta-lehden Brändien arvostus 2015 -tutkimukseen, jossa selvitettiin kaiken kaikkiaan 998 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa.

Vastaajia pyydettiin antamaan jokaiselle tuntemalleen brändille arvosana (4–10) sen mukaan, kuinka paljon hän kyseistä brändiä arvostaa.

Brändilistan sijoitusten perusteena on käytetty ensisijaisesti annettujen arvosanojen keskiarvoa.

Tutkitut brändit valittiin erillisessä esitutkimuksessa maaliskuussa 2015, jolloin selvitettiin spontaanisti tunnetuimmat brändit 116 tuoteryhmässä. Varsinainen tutkimus toteutettiin kesäkuussa 2015.

Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–79-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti Ahvenanmaan maakuntaa lukuun ottamatta. Tutkimuksen vastausprosentti oli 40.

Lue lisää eri brändien arvostuksesta tänään ilmestyneestä Markkinointi&Mainonta-lehdestä. Lehdessä on Top 200 -lista. Tilaa lehti täältä.

Aiheesta voi lukea lisää myös Talentumin Summa-palvelusta. Ensimmäinen kuukausi on rekisteröityneille käyttäjille ilmainen.

Näin tutkimme

Markkinointi&Mainonta-lehden ja Taloustutkimus Oy:n Brändien arvostus 2015 -tutkimuksessa selvitettiin kaiken kaikkiaan 998 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa.

Taloustutkimus valitsi tutkitut brändit erillisessä esitutkimuksessa internet-paneelissaan maaliskuussa 2015. Esitutkimuksessa selvitettiin spontaanisti tunnetuimmat brändit 116 tuoteryhmässä.

Vastaajille ei annettu vaihtoehtoja, vaan heiltä kysyttiin ”Mitä brändejä eli merkkejä, tuotemerkkejä tai yrityksiä tulee mieleenne tuoteryhmästä x?”.

Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–79-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti Ahvenanmaan maakuntaa lukuun ottamatta. Tutkimus toteutettiin kesäkuussa 2015. Tutkimuksen vastausprosentti oli 40.

Vastaajia pyydettiin antamaan jokaiselle tuntemalleen brändille arvosana (4–10) sen mukaan, kuinka paljon hän kyseistä brändiä arvostaa.

Lisäksi kysyttiin, käyttääkö vastaaja brändiä pääasiallisesti, onko vastaaja nähnyt brändin mainontaa viimeisen puolen vuoden aikana sekä voisiko vastaaja suositella brändiä muille. Uutuutena tänä vuonna kysyttiin sitä, millaisena brändin hintatasoa pidetään ja antaako se hyvän vastineen rahalle?

Markkinointi&Mainonta-lehden brändilistan sijoitusten perusteena on käytetty ensisijaisesti annettujen arvosanojen keskiarvoa.