Fazerin Sininen otti jälleen ykkössijan Markkinointi&Mainonta-lehden arvostetuimmat brändit Top 100 -listalla.

Suomalaisten arvostama suklaa on ollut arvostetuin brändi jo seitsemänä peräkkäisenä vuotena.

Neljän kärki on pysynyt tänä vuonna samana viime vuodesta: Fazerin Sinisen jälkeen arvostetuimmat brändit ovat Fiskars, Fazer ja Hyvää Suomesta -merkki (Joutsenlippu).

Top kymmenen joukkoon nousivat tänä vuonna Lego ja Moccamaster. Hackman ja Valio puolestaan putosivat kärkijoukosta.

Tässä Suomen arvostetuimpien brändien kärkikymmenikkö 2015:

1. Fazerin Sininen2. Fiskars3. Fazer4. Hyvää Suomesta -merkki (Joutsenlippu)5. Lego6. Arabia7. Iittala8. Moccamaster9. Abloy10. Joutsenmerkki

Lista perustuu Taloustutkimus Oy :n ja Markkinointi&Mainonta-lehden Brändien arvostus 2015 -tutkimukseen, jossa selvitettiin kaiken kaikkiaan 998 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa.

Vastaajia pyydettiin antamaan jokaiselle tuntemalleen brändille arvosana (4–10) sen mukaan, kuinka paljon hän kyseistä brändiä arvostaa.

Brändilistan sijoitusten perusteena on käytetty ensisijaisesti annettujen arvosanojen keskiarvoa.

Tutkitut brändit valittiin erillisessä esitutkimuksessa maaliskuussa 2015, jolloin selvitettiin spontaanisti tunnetuimmat brändit 116 tuoteryhmässä. Varsinainen tutkimus toteutettiin kesäkuussa 2015.

Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–79-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti Ahvenanmaan maakuntaa lukuun ottamatta. Tutkimuksen vastausprosentti oli 40.

Lue lisää eri brändien arvostuksesta tänään ilmestyneestä Markkinointi&Mainonta-lehdestä. Lehdessä on Top 200 -lista. Tilaa lehti täältä.

Aiheesta voi lukea lisää myös Talentumin Summa-palvelusta.Ensimmäinen kuukausi on rekisteröityneille käyttäjille ilmainen. Factbox marker