Suomalaisen suklaabrändin Fazerin Sinisen tunnusmelodia Sininen hetki täytti viime vuonna 40 vuotta. Pyöreiden vuosien kunniaksi Fazer halusi päivittää kappaleen. Fazer päätyi keskusteluihin levy-yhtiö Warner Music in kanssa, jonka edustama Ellinoora päätyi tekemään uudistetun tunnuskappaleen.

"Ajatus kypsyi meillä pidempään. Halusimme muistaa alkuperäistä tunnusmusiikkia ja siirtää sen seuraavalle sukupolvelle. Uusi kappale on tribuutti alkuperäiselle ja sen inspiroima", Fazer Makeisten markkinointijohtaja Petri Tervonen kertoo M&M:lle.

Fazer antoi Ellinooralle toteutukseen vapaat kädet. Ellinoora sävelsi ja sanoitti kappaleen yhdessä Samuli Sirviö n kanssa. Alkuperäissävellyksestä vastaa Martti Pohjalainen.

Samalla julkaistu musiikkivideo vie Sinisen hetken Etelä-Afrikkaan, jossa video on kuvattu.

Nyt julkaistun kappaleen pohjalta Fazer aloittaa myös laajemman markkinointikampanjan kesällä. Tervosen mukaan kampanjan hinta tulee olemaan linjassa Fazerin Sinisen bränditekemisen kanssa yleisesti.

"Varsinaisessa kampanjassa on aika kattava mediavalikoima. Siihen tulee erikseen brändimateriaaleja. Nyt julkaistu video ei ole mainosfilmi, vaan musiikkivideo. Olemme ylpeitä lopputuloksesta", Tervonen sanoo.

Tervonen kuvailee projektin panostusta merkittäväksi, mutta ei avaa hankkeen euromääräistä hintaa.

Perinteinen tarina rakastetulle brändille

Musiikkivideon tarinassa asetelma on melko perinteinen. Mies ja nainen ihastuvat, mies lähtee kaukomaille ja nainen matkustaa tämän perään. Mietittekö moninaisuutta tätä videota suunniteltaessa?

"Ei se oikeastaan tullut esiin. Se ei ole mikään kannanotto, vaan tarina syntyi käsikirjoitustiimin kesken", Tervonen kertoo.

Musiikkivideon tuotannossa on ollut mukana tuotantoyhtiö Front Desk. Videon ohjasi Saara Salama, kuvauksesta vastasi Johan Wasicki ja käsikirjoituksen tekivät Saara Salama, Johan Wasicki ja Merja Metsävaara-Mildh.

Fazerin Sininen on tunnettu klassikkobrändi, joka brändilistausten mukaan pysyy aina vain kansan suosiossa. Lisääkö tämä paineita brändin uudistamiseen tai markkinointiin?

"On pelkästään positiivista, että ihmiset pitävät ja rakastavat brändiä. Emme koe paineita, kun teemme markkinointia. Päinvastoin se on inspiroivaa ja ihmisiltä tulee aina paljon palautetta."