Sosiaalinen media

Ville Perttula 1.9.2017 15:14

Fazerin viestintä otti kaiken irti 6-vuotiaan Nellin tarmokkaasta kirjeestä – "Aitous puree"

Vääriä panttereita. Nelli tykkää valkoisista panttereista.

Nellin kirjeeseen vastaaminen oli Fazer Makeisten viestintäjohtajan Liisa Eerolan mukaan oli modernia ja aitoa viestintää.

Spontaanisti, aidosti ja nopeasti, näitä sanoja Fazer Makeisten viestintäjohtaja Liisa Eerola käyttää kuvaillessaan tämän viikon tiistaina Fazerin Facebook-seinälle ilmestyneitä kuvia Nelli-tytön kirjoittamasta kirjeestä.

Fazer Makeisten toimitusjohtaja Rolf Ladau sai viime viikolla kirjeen kuusivuotiaalta Nelliltä. Kirjeessä Nelli tiedusteli, voisiko Fazer valmistaa Lumipantteri-pussin, jossa olisi pelkästään valkoisia panttereita.

Palautekirjeessään hän myös ehdotti, että valkoisista panttereista voisi tiputtaa salmiakin kokonaan pois. Kirjeen Nelli oli koristellut tarroilla.

Fazerin viestintä otti kirjeen tarmokkuudesta ja hyvästä hengestä kaiken irti ja teki asiasta kolmen kuvan Facebook-päivityksen. Ja se kannatti: kyseessä on yksi Fazerin somehistorian suosituimmista Facebook-postauksista. Liisa Eerola kertoo, että jutun kirjoitushetkellä postaus on tavoittanut lähes miljoona käyttäjää ja yli 21 000 tykkäystä.

Postaus päätettiin tehdä, koska toimitusjohtaja Ladaun twiittaama kuva Nellin kirjeestä sai hyvän vastaanoton.

Nellin kirjeeseen tarttuminen oli Fazerin viestinnän uusien toimintatapojen mukainen teko. Eerola kertoo, että nykyisin Fazer haluaa ottaa kantaa ja viestiä spontaanisti. Viestinnässä on myös pelivaraa harkituille irtiotoille, sillä Fazerin makeisliiketoiminta on varannut budjettiinsa 10 prosentin varan ad hoc -tyyppisille tapauksille.

"Viimeistellyt sisällöt ovat saaneet rinnalleen tällaiset tapaukset, jossa nopeasti reagoidaan aitoon juttuun", Eerola kertoo M&M:lle.

"Tämä hyvin vastaa sitä, mitä kaikki trendiraportit sanovat: aitous puree. Ihmiseltä ihmiselle -viestintä ja nopea reagointi toimivat. Nämä asiat tässä todistettiin."

Eerolan mukaan tempauksen takana ei ollut viestintä- eikä mainostoimistoa, eikä postaus ollut osa mainoskampanjaa.

"Meidän brändimme ottavat nykyisin kantaa ulostuloillaan. Esimerkiksi, kun tasa-arvoinen avioliittolaki tuli voimaan, Fazerin Sinisellä oli siihen liittyvä päivitys. Se on sellaista uudenlaista tekemistä, jota meiltä ei ole otettu. Olemme myös vahvistaneet digitiimiä, että meillä on mahdollisuus tehdä tällaisia juttuja."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö