Rikostutkinta

Aleksi Ylä-Anttila 12.10. 09:13

FBI pyytää ANA:n jäseniltä apua mediaostoja koskevassa rikostutkinnassa: "Merkittävä tapaus koko toimialan kannalta"

ANA kertoo järjestön jäsenyrityksien käyttävän vuodessa yli 400 miljardia dollaria markkinointiin.

Yhdysvaltain liittovaltion keskusrikospoliisi FBI on kääntynyt Yhdysvaltain mainostajien edunvalvontajärjestö The Association of National Advertisersin (ANA) puoleen mediaostoja koskevan rikostutkinnan yhteydessä, uutisoi AdAge.

ANA kertoo, että FBI on ottanut yhteyttä järjestön ulkopuoliseen neuvonantajaan ja vaatinut yhteistyötä ANA:lta ja sen jäseniltä "selvittääkseen rikoksia, jotka liittyvät mediaostoihin ja niihin liittyviin käytäntöihin".

FBI:n aloitteesta uutisoi syyskuussa ensimmäisenä Wall Street Journal, joka pohjasi tietonsa asiaan perehtyneisiin lähteisiin.

Uutisia rikostukinnasta edelsivät alan keskuudessa vuosia liikkuneet vihjailut mediaostoihin liittyvistä väärinkäytöksistä.

Vuonna 2016 asia nousi näkyvästi esille ANA:n väittäessä julkisesti, että erilaiset käteisellä tapahtuvat voitelut ja muut salassa tehtävät käytännöt ovat alalla arkipäivää Yhdysvalloissa.

ANA:n toimitusjohtaja Bob Liodice lähetti järjestön jäsenille keskiviikkona sähköpostiviestin, jossa hän kertoi ANA:n päättäneen jakaa ulkopuolisen neuvonantajansa suosituksen mukaisesti jäsenilleen ohjeita liittyen mahdolliseen yhteistyöhön ja asian alkuun saattamiseen FBI:n kanssa.

"Lähtökohta on tunnistaa ne mainostajat, jotka uskovat tulleensa huijatuiksi", Liodice kirjoittaa.

ANAn jäsenyritykset voivat viestin mukaan myös ottaa yhteyttä asianajotoimisto Reed Smithiin, mikäli ne kaipaavat juridisia neuvoja. Liodice kuitenkin korostaa, että jokainen jäsenyritys saa päättää itse, ryhtyykö se yhteistyöhön FBI:n ja liittovaltion viranomaisten kanssa.

Kirjeen mukaan rikostutkinnan avaaminen on "merkittävä tapaus koko toimialan ja ANA:n jäsenien kannalta". ANA kertoo järjestön jäsenyrityksien käyttävän vuodessa yli 400 miljardia dollaria markkinointiin.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Internet

19.10.2018 13:57

Netti on itsestäänselvyys vain eliitille

Länsimaisten hyvinvointivaltioiden asukkaille internet-yhteys on jokapäiväinen mukavuus ja arkielämän sujuvuuden kannalta välttämätöntä. Maailmanlaajuisesti tilanne on toinen.