Pronssinen Fearless Girl seisoo New Yorkissa Wall Streetilla ja uhmaa kadun tunnuksena pidettyä hyökkäävää härkää. Tyttö on todella tehnyt vaikutuksen sen jälkeen, kun mainostoimisto McCann ja State Street Global Advisors pystyttivät patsaan kansainvälisen naistenpäivän kunniaksi maaliskuussa. Patsas on tarkoitus pitää kadulla vuoteen 2018, mutta sitä on toivottu myös pysyväksi.

Patsaasta on puhuttanut kautta maailman, ja se on saanut aikaan sekä myönteisiä että kielteisiä reaktioita. Sitä on luonnehdittu vääränlaiseksi feminismiksi, jonka viesti ei ole uskottava. Arvostelijoiden mielestä se on vain loistava markkinointikikka, joka ei ole omiaan parantamaa naisten asemaa yhteiskunnassa ja työelämässä. Patsaan puolustajien mielestä se edustaa kunnianhimoa ja on hyvä esimerkki nuorille naisille tavoitteiden eteen työskentelemisestä.

Wall Streetin härän tehneen taiteilijan Arturo Di Modica n mukaan tyttö hyökkää hänen luomaansa härkää vastaan. Härkä on seissyt Wall Streetillä vuodesta 1989 asti.

Toukokuussa Fearless Girlin tarina jatkui, kun patsaasta ärsyyntynyt taiteilija Alex Gardega sijoitti sen jalkojen juureen Pissing Pug -patsaan eli pisaavan koiran. Gardegan mukaan Fearless Girl on korporaatiopotaskaa, jolla ei ole mitään tekemistä feminismin kanssa.

Cannesista Fearless Girl kuitenkin löysi puolustajansa. Se voitti maanantaina kaikkiaan kolme Grand Prix -palkintoa: Glass Lionsin, Outdoorin ja PR:n.

Glass Lions on tuorein Lions-sarja, joka tuli mukaan vuonna 2015. Töiden tulisi edustaa muutosta ja tasa-arvoa. Tuomariston mukaan Fearless Girl oli sarjan ylivoimainen voittaja. Tuomaristo totesi Glass Lions -sarjan merkityksen vain kasvavan vuosi vuodelta, koska myös yritysten ja brändien täytyy asemoitua selkeästi ja kertoa, minkä takana ne seisovat ja mitä ne puolustavat.

Fearless Girl päätyi myös Outdoorin eli ulkomainontasarjan voittoon. Toisen Grand Prixin tässä sarjassa sai Twitter San Fransisco työllään Cannabis. Sarjassa shortlistalle pääsi myös Fazer in ja Folk Finland inMarianne.

Kolmanneksi Fearless Girl voitti Grand Prixin PR-sarjassa. Sarjan töiden tulisi rakentaa luottamusta ja suojella yrityksen ja brändin mainetta sen kohdeyleisössä. Shortlistalla oli myös Miltton in Neste elle tekemä työ.

Cannes Lions kerää osallistujia noin sadasta maasta. Tapahtumassa on noin 600 puhujaa.