Pankki kertoo AdAgen mukaan solmineensa viiden vuoden sopimuksen Persado n kanssa. Persado on New Yorkissa sijaitseva yritys, joka kehittää tekoälyyn pohjaava teknologiaa markkinoinnin avuksi.

Yhteistyö alkoi koemielessä kolme vuotta sitten. Persadon kehittämää työkalua on toistaiseksi käytetty luottokorttien ja asuntolainojen markkinoinnissa. Nyt se otetaan käyttöön finanssijätin kaikilla alustoilla ja tuotteissa.

Chase kertoo Persadon koneiden luomien mainosten toimineen paremmin kuin ihmisten tekemien. Ne saavat osakseen enemmän klikkauksia, jopa kaksi kertaa enemmän joissakin tapauksissa.

Selitys saattaa olla niinkin yksinkertainen kuin sanavalinta ja se, kuinka valittu iskulause puhuttelee kuluttajaa. Eräs mainos, jonka ihmiskäsi olit tehnyt, kuuluu "Muuta kotisi pääomaa käteiseksi". Pesadon luoma versio poikkesi tästä hieman; "Se on totta - Voita vapauttaa pääomaa asunnostasi käteiseksi" – ja se toimi paremmin.

JPMorgan Chase n markkinointijohtaja Kristin Lemkau arvioi, että koneoppiminen saattaa lisätä markkinoinnin inhimillisyyttä.

"Persadon teknologia on uskomattoman lupaavaa. Se käyttää mainosteksteissään ja otsikoissaan ilmaisuja, joita omaan henkilökohtaiseen elämänkokemukseensa nojaava markkinoija todennäköisesti ei käyttäisi", Lemkau kommentoi.

Chase aikoo käyttää Persadoa kampanjoidensa suunnitteluvaiheessa, kun tekstejä ja otsikoita hiotaan. Persado tekee tiivistä yhteistyötä Chasen markkinointitiimin ja toimistokumppaneiden kanssa. Yhteistyöllä ei pankin tiedottajan mukaan ole henkilöstövaikutuksia.

Persadon johto sanoo, että Chase on ensimmäinen brändi, joka käyttää tekoälyä kaikilla alustoillaan, mutta monilla muilla on samoja suunnitelmia.

Persado tekee yhteistyötä 250 eri markkinoijan kanssa. Ne edustavat vähittäiskauppaa, rahoitusta ja terveydenhoitoa. Persadon kumppaneihin lukeutuvia brändejä ovat esimerkiksi tietokonevalmistaja Dell, vähittäiskauppaketju Williams Sonoma ja matkailun verkkopalveluja tarjoava Expedia.

JPMorgan Chasella on yli 90 miljoona asiakasta ja se toimii yli 50 maassa. Yritys muodostui vuonna 2000 Chase Manhattan Corporation in ja J.P. Morgan & Co:n fuusioituessa.