Vastaväittäjä

Maarit Alkula 25.3. 12:03

Finavian Katja Siberg: "Kannamme oman kortemme kekoon ilmastokysymyksessä, kuten jokaisen arvoketjussa tuleekin"

Outi Järvinen
Finavian markkinointi-, viestintä- ja asiakaskokemusjohtaja Katja Siberg

Finavian markkinointi-, viestintä- ja asiakaskokemusjohtaja Katja Siberg vastasi M&M:n esittämiin väitteisiin vastuullisuudesta ja lentoaseman markkinoinnista.

Väite 1 Lentoaseman markkinoiminen hiilineutraalina on viherpesua, koska lentoliikenne on yhä merkittävä saastuttaja.

”Väite viherpesusta ei pidä paikkaansa. Vastuullisuus on strategiamme ytimessä, ja teemme sen eteen aitoja tekoja. Esimerkiksi vuonna 2017 Finavian ympäristöinvestoinnit olivat lähes kahdeksan miljoonaa euroa. Kannamme oman kortemme kekoon ilmastokysymyksessä, kuten jokaisen arvoketjussa tuleekin. Helsinki-Vantaasta tuli hiilineutraali vuonna 2017, ja tänä vuonna koko lentoasemaverkostomme pääsee samaan.”

Väite 2 Matkustajia kiinnostavat heidän varsinaiset ­kohteensa, eivät lentoasemat.

”Monelle jo matka kohteeseen on elämys. Tutkimustemme mukaan kolmasosa matkustajistamme on elämyshakuisia ja kolmasosa vaihtomatkustajista valitsee reitin lentoaseman perusteella. Lentoasemalla on rooli siinä, tuoko se lisäarvoa matkakokemukseen vai ei.”

Väite 3 Helsinki-Vantaan kaukolentoalueen laajennukseen rakennettiin suomalaista luontoa esittelevä tilakokemus, johon kuuluu 77,4 metriä pitkä näyttö. Yritys simuloida luontoa keskellä vilkasta lentokenttää ei onnistu latistamatta.

”Ei pidä paikkaansa. Olemme saaneet luontokokemuksesta paljon positiivista palautetta. Helsinki-Vantaa on näyteikkuna Suomeen. Haluamme esitellä ylpeinä Suomea ja jättää vaihtomatkustajille muisti­jäljen niin, että seuraavalla kerralla he haluaisivatkin jäädä lomalle Suomeen tai ainakin pysähtyä tänne joksikin aikaa. Luontoelämys tuo tunnetta siitä, missä ollaan.”

Väite 4 On vaikeaa löytää tasapaino aasialaisten palvelemiseen heille tutuilla asioilla ja suomalaisuuden välillä.

”Eri asiakasryhmillä on erilaisia tarpeita. Yhden asiakassegmentin tarpeiden huomioiminen parantaa kaikkien muidenkin asiakaskokemusta. Olemme esimerkiksi rakentaneet aasialaisia varten ­vesipisteitä, joilta saa kuumaa vettä. Niiltä saa myös kylmää vettä, joka nostaa muidenkin matkustajien asiakaskokemusta, samoin uusi luontokokemus Aukiolla. Samalla, kun parannetaan yhden asiakasryhmän palvelemista, kehitetään koko asiakaskokemusta.”

Väite 5 Helsinki-Vantaan liikennemäärä kasvaa niin kovalla vauhdilla, ettei kenttää tarvitse markkinoida, vaan kasvua pitäisi ennemmin rauhoittaa.

”Kasvu on syntynyt siitä, että olemme markkinoineet lentoasemaa ja Suomea sekä kuluttajille että lentoyhtiöille. Uusien yhtiöiden­ saamisen eteen täytyy tehdä töitä, ja hiljattain kaksi kiinalaista lentoyhtiötä ilmoitti avaavansa reitin tänne. Helsinki-Vantaa kilpailee Euroopan-laajuisesti, sillä ihmisillä on vaihtoehtoja lentää muita reittejä. On tärkeää tuoda esiin brändiämme ja kilpailuetuamme, jotta ihmiset ymmärtävät, että olemme lyhyimmällä reitillä Aasian ja Euroopan välissä.”

Juttu on julkaistu Markkinointi & Mainonta -lehdessä 4/2019.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Nimitykset

17.06.2019 15:56

Frantic nimitti Emma Laihon johtamaan suunnittelua

Laihon keskeisiä vastuualueita uudessa roolissa ovat Franticin suunnitteluyhteisön kehittäminen, asiakkaiden muotoiluosaamisen kehittäminen ja muotoiluverkostoissa vaikuttaminen.