Kampanjat

Aleksi Ylä-Anttila 29.3.2018 10:07

Finavian #LIFEINHEL nappasi kunniamaininnan kansainvälisessä kilpailussa: "Uniikki lähestymistapa"

Finavia
Tuotanoryhmä seurasi Ryanin seikkailuja päivittäin. Kuvauksissa taltioitua materiaali julkaistiin Finavian ja kampanjan sosiaalisen median kanavissa.

Finavian #LIFEINHEL-sisältömarkkinointikampanja on saanut kunniamaininnan World Media Awards -kilpailun tuomaristolta.

Kilpailun tuomaristo kehui palkitsemisperusteluissaan kampanjaa rohkeasta lähestymistavasta kuvata lentokentän toimintaa uudella tavalla.

"Kampanja osoitti selkeää ymmärrystä yleisöstä sekä rohkeutta vaikuttajien käytössä. Kyseessä oli uniikki lähestymistapa lentoasemaa operoivalta yritykseltä", tuomaristo toteaa perusteluissaan.

TBWA\Helsingin suunnittelemassa LIFEINHEL-kampanjassa kiinalainen vaikuttaja Ryan Zhu asui Helsinki-Vantaan lentoasemalla kuukauden ajan. Päivittäisten haasteiden kautta Zhu testasi lentoaseman toimintaa ja tutustui suomalaiseen elämäntapaan.

Monikanavainen kampanja yhdisteli elementtejä kilpailuohjelmista, tosi-televisiosta ja sosiaalisesta mediasta. Kampanjaa olivat TBWA:n lisäksi toteuttamassa kotimaiset toimistot Dagmar ja KLOK Creative Agency sekä Kiinassa Edelman Public Relations ja WE Red Bridge.

Myös Finavian markkinointi- ja viestintäjohtaja Katja Siberg kuvaa kampanjaa rohkeaksi. Hän kertoi aiemmin M&M:lle, että toiveet olivat korkealla, kun kampanja alkoi. Yllätyksiltäkään ei vältytty.

"Kun aloitimme tämän, toiveet olivat korkealla. Tällaisiin kampanjoihin liittyy aina pieniä riskejä. Suurin opetus liittyykin siihen, että uskaltaa tehdä rohkeasti vähän isommin, vaikka sitten tekisikin vähän vähemmän", Siberg arvioi.

Kampanja oli Sibergin mukaan Finavialle iso panostus ennen kaikkea työn määrässä. Kyse oli investoinnista, jonka suuruusluokkaa Siberg ei halua avata. Päivittäin kampanjan parissa työskenteli 10–20 henkilön tiimi, johon kuului Finavian ja TBWA:n työntekijöitä.

Ajatus kiinalaisen matkailijan vierailusta virisi maaliskuussa sen jälkeen, kun Helsinki-Vantaan lentoasema oli valittu Travellinkin kansainvälisessä kyselyssä maailman parhaaksi lentoasemaksi. Kyselyyn vastasi 65 000 matkustajaa.

"Halusimme pistää itsemme testiin. Ryan pääsi testaamaan käytännössä, olemmeko todella paras lentoasema maailmassa", Siberg sanoo.

Ryan Zhu kertoi itse tuoreeltaan kokemuksen jälkeen viihtyneensä Helsinki-Vantaan lentokentällä erinomaisesti. Kokemus mursi myös suomalaisia koskevia myyttejä.

"Odotin suomalaisten olevan ujoja ja pitävän etäisyyttä, mutta mielikuvani oli väärä. Kaikki olivat ystävällisiä ja pitivät minusta hyvää huolta. Itse asiassa kentällä tapaamani kiinalaiset matkustajat olivat hiljaisia ja pidättyväisiä suomalaisiin verrattuna".

Kampanja antoi Finavialle uuden tavan ajatella ja avasi markkinointiviestinnän kenttää. Tulevista suunnitelmista ei ole vielä tietoa, mutta uusi #LIFEINHEL ei välttämättä ole poissuljettu vaihtoehto.

"Kokemuksemme mukaan rohkea ja erilainen tekeminen maksaa itsensä markkinoinnissa takaisin. Uusia avauksia tulee, mutta sitä en osaa sanoa, tehdäänkö juuri LIFEINHEL uudelleen", Katja Siberg kertoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö