Kampanjat

Aleksi Ylä-Anttila 7.12. 15:07

Finlandia kajautti kultaa itsenäisyyspäivänä European Excellence Awardsissa: "Herättää tunteita aivan erityisellä tavalla"

Neste / Ponsse
Metsäkoneilla soitettu Finlandia-hymni on tuonut Nesteelle ja Ponsselle lukuisia palkintoja.

Finlandia by Forest Machines -kampanja starttasi vuosi sitten ja on sen jälkeen saavuttanut runsaasti menestystä.

Nesteen ja Ponssen Finlandia by Forest Machines -kampanja palkittiin torstaina ainoana suomalaistyönä vuoden parasta eurooppalaista PR- ja viestintätyötä palkitseva European Excellence Awards-kilpailussa.

Kampanja palkittiin parhaana energiasektorin kampanjana. Teos oli lisäksi mukana finalistina viraalikategoriassa.

Neste ja Ponsse julkaisivat itsenäisyyspäivän 2017 kynnyksellä metsäkoneilla tehdyn version kansallissäveltäjä Jean Sibeliuksen säveltämästä Finlandia-hymnistä.

Nesteen Marketing & Services -liiketoiminta-alueen markkinointijohtaja Mika Hyötyläinen kertoo M&M:lle, että palkinnon voittaminen juuri Suomen itsenäisyyspäivänä tekee tunnutstuksesta erityisen hienon.

"On todella upeaa, että jälleen kerran suomalaista tekemistä ja osaamista noteerataan maailmalla kärkikahinoissa. Koska kampanjavideolla esitetään versio nimenomaan Finlandia-hymnistä ja tämä palkinto osuu kohdalle juuri itsenäisyyspäivänä, se herättää tunteita aivan erityisellä tavalla", Hyötyläinen kertoo.

Teos oli osa kampanjaa, jolla Neste halusi suomalaisen työn ja satavuotiaan Suomen kunniaksi konkreettisella tavalla tukea suomalaista työtä.

Jokainen kampanjavideon katselukerta kerrytti lahjoituspottia, jonka avulla mahdollistettiin noin 400 000 kilometrin edestä työnhakumatkoja. Video keräsi yli 2 miljoonaa katselukertaa ja tavoitti 9 miljoonaa silmäparia.

Nesteen ja Ponssen toteuttaman videon yhteistyökumppaneina ovat toimineet suunnittelijana toiminut sosiaalisen median toimisto Kurio, tuotantoyhtiö No-Office sekä viestintätoimisto Miltton.

Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori on samoilla linjoilla Hyötyläisen kanssa. Palkinnon voittaminen Suomen itsenäisyyspäivänä on jotakin erityistä.

"En voisi kuvitella hienompaa tapaa viettää itsenäisyyspäivää ulkomailla. Suomi maailmalle, yksi kampanja kerrallaan", kiteyttää Lähdevuori.

Finlandia by Forest Machines on kerännyt maailmalla tunnustusta pitkin vuotta. Kampanja pääsi maailman parhaiden markkinointiviestinnän kampanjoiden vertailussa sijalle 25. kansainvälisen Global SABRE Awards -kilpailun finaalissa.

Lisäksi kampanja on voittanut kultaa SABRE Awards EMEA:ssa, Euroopan laajuisessa Digital Communications Awardsissa, ja MTL Finnish Comms Awardissa, sekä saanut useita kunniamainintoja, muun muassa New Yorkissa järjestetyssä PR News Platinum Awardsissa.