Kauppa

M&M 19.11.2015 15:39 päivitetty 4.2.2016 11:04

Finlayson avaa myymälän Ruotsiin - osa tuotoista pakolaiskriisin hoitoon

Pop up -myymälä Tukholman keskustassa on Finlaysonin uusi yritys saada jalansija Ruotsissa, 30 vuoden tauon jälkeen.

Viime vuonna uuteen omistukseen siirtynyt Finlayson avaa ensimmäisen myymälänsä ulkomailla lähes kolmenkymmenen vuoden tauon jälkeen.

Suomessa yhteiskunnallisista kannanotoistaan tunnettu yritys uskoo samaan reseptiin myös Pohjoismaiden markkinoilla. Kymmenen prosenttia Tukholman pop up -myymälän tuotosta lahjoitetaan YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:lle.

"Pakolaiskriisi on tällä hetkellä suurin Eurooppaa koskettava kriisi, ja haluamme tehdä osamme tilanteen helpottamiseksi. Suomessa lahjoitimme 5 000 uutta lakanaa vastaanottokeskuksiin ja haluamme jatkaa auttamista sekä paikallisesti että Ruotsin myymälän tuotoilla myös laajemmin eurooppalaisella tasolla", kommentoi Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila tiedotteessa.

Tukholman Passagen-ostoskeskuksessa maanantaina 23. marraskuuta avautuva pop up -myymälä on Finlaysonin ensimmäinen myymälä Ruotsissa sitten 1980-luvun. NK-tavaratalon yhteyteen aukeava myymälä palvelee kuluttajia vähintään kolmen kuukauden ajan.

Finlaysonin liiketoiminta on kehittynyt tänä vuonna positiivisesti. Nyt kasvua on tarkoitus hakea myös ulkomailta.

Finlaysonilla on pitkät perinteet pohjoismaisilla tekstiilimarkkinoilla. Sen kuosit tunnetaan Ruotsissa, mutta moni ei osaa yhdistää kuoseja valmistajaan. Nyt tavoitteena on Kurttilan mukaan vallata pysyvä jalansija länsinaapurissa ja muissa Pohjoismaissa.

Finlaysonin teettämän markkinatutkimuksen mukaan yhtiön kuosit ovat tuttuja Ruotsissa ja 40 prosenttia ruotsalaisnaisista haluaisi ostaa Finlaysonin tuotteita.

Pop up -myymälän lisäksi Finlayson tekee yhteistyötä jälleenmyyjien, kuten Pohjoismaiden suurimman lastentarvikeverkkokauppa Lekmerin kanssa. Pitkällä aikavälillä tavoitteena on avata omia myymälöitä.

Sata vuotta sitten Finlaysonin liikevaihdosta 90 prosenttia tuli viennistä, tällä hetkellä alle kymmenen prosenttia.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö