Suomalaisen tekstiiliyhtiön Finlaysonin kuosit ovat saapuivat kuluneella viikolla kuluttajien saataville yli kahteentuhanteen myymälään yli kahdessakymmenessä maassa.

Finlaysonin lisenssiyhteistyöstä vastaava vientijohtaja Tiina Mikkonen kertoo Kauppalehdelle, että projektia on tehty hieman yli vuoden ajan.

”Tapasimme Uniqlon edustajat ensimmäistä kertaa kertaa Tokiossa vuonna 2019”, Mikkonen valottaa. ”He ihastuivat Finlaysonin designiin, historiaan ja vahvaan arvopohjaan, joten he halusivat tulla sitten käymään Suomessa ja olivat hyvin vaikuttuneita.”

Yhtenä maailman suurimmista pikamuotia tarjoavista ketjuista Uniqlo lanseeraa yhden vuosineljänneksen aikana kansainvälisesti kymmeniä eri mallistoja, joista syntyy tekstiilijätettä. Mikkonen ei näe tässä ristiriitaa Finlaysonin arvojen kanssa.

”En koe ristiriitaa. Kun viemme pohjoismaista designia maailmalle, viemme myös meidän arvojamme ja ajatteluamme. Vastuullisuuskysymykset ovat meille ehdottoman tärkeitä. Uniqlolla on myös mittava vastuullisuusohjelma ja koimme, että meillä on yhteneviä tavoitteita”, Mikkonen kertoo.

Mikkosen mukaan Uniqlo pyrkii suosimaan vastuullisia materiaaleja ja vähentämään pakkausmuovia, minkä lisäksi yhtiö keräsi viime vuonna asiakkailtaan yli 90 miljoonaa kierrätettyä tuotetta.

Eettisyys nousi muotikeskusteluun

Finlayson on ottanut viime vuosina aktiivisesti osaa yhteiskunnalliseen keskusteluun. Vuoden 2019 joulukuussa Finlayson lanseerasi kampanjan, jossa se toi myyntiin 600 kappaleen erän pussilakanasettejä, jotka on valmistettu tarkoituksella mahdollisimman halvalla ja vastuuttomasti.

Finlaysonin mukaan tämä valmistusprosessi tarkoittaa, ettei valmistajalla ole mahdollisuutta saada juuri mitään tietoa lakanan tuotantoketjusta tai raaka-aineen eli puuvillan alkuperästä.

Finlayson huomautti kampanjassaan, että lapsityövoiman käyttö on puuvillan viljelyalueilla yleistä. Kampanjasivulla väitetään, että vastuuttoman valmistustavan on valinnut liian moni lakanavalmistaja.

”Kuluttaja ei näe, mitä välinpitämättömyys ostopäätöksissä tarkoittaa tuotteen valmistukseen osallistuneille. Tämän haluamme nyt tuoda näkyväksi”, kertoi Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila tuolloin tiedotteessa.

Uniqlon omistava Fast Retailing on noussut useasti otsikoihin eri kansainvälisten raporttien kyseenalaistaessa sen tuotantomenetelmien ja raaka-aineenhankinnan eettisyyden. Viimeksi vuoden 2019 joulukuussa Britannian yleisradioyhtiö BBC raportoi, että Uniqlo oli erikseen mainostanut käyttävänsä Kiinan Xinjiangissa kasvatettua puuvillaa.

Kiina on maailman suurin puuvillantuottaja ja yksi Uniqlon suurimmista markkinoista. Kansainvälisten ihmisoikeusraporttien mukaan juuri Xinjiangissa kasvatetun puuvillan poiminnassa ja prosessoinnissa käytetään pakkotyövoimaa, joka on peräisin Kiinan uiguurivähemmistöleireiltä.

Virus tyhjentää myymälät

Malliston lanseeraus tapahtui Finlaysonista riippumatta epäedulliseen aikaan, sillä koronavirustilanne on rokottanut merkittävästi yleistä kuluttajakysyntää Uniqlon päämarkkinoilla Aasiassa. Fast Retailing varoitti jo ennen pahimman koronavirusepidemian puhkeamista tammikuussa, että sen koko vuoden liikevoitto tulee putoamaan noin viisi prosenttia.

”Kyllä me ymmärrämme, että koronaviruksella on vaikutus koko maailmantalouteen ja varsinkin Aasiassa, missä se leviää vahvasti. Varmasti tulee olemaan vaikutusta, mutta se jää nähtäväksi. Onneksi Uniqlolla on myös vahva verkkomyynti, mikä toivottavasti paikkaa jonkin verran”, Mikkonen sanoo.

Finlaysonin yhdessä japanilaisen Uniqlon kanssa lanseeraamaan vaatemallistoon kuuluu yli neljäkymmentä tuotetta, kuten edullisia puuvillasta valmistettuja t-paitoja. Kyseessä on Finlaysonin ensimmäinen kansainvälisesti lanseerattu vaatemallisto.

Finlaysonilta ei kommentoida yhteistyömalliston arvoa tai sen taloudellisia vaikutuksia sen tarkemmin.

”Me emme myyntiarvioita voi sanoa, sillä ne ovat luottamuksellista tietoa. Mutta kyllä me odotamme, että se näkyvyys, mitä saamme, vaikuttaa myös meidän myyntiimme kansainvälisesti.”