Kodintekstiiliyritys Finlaysonin verkkokaupan myynti kasvoi huhti–toukokuussa räjähdysmäiset 747 prosenttia. Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilan vuoksi Finlayson oli sulkenut maaliskuussa kaikki yli 25 myymäläänsä eri puolilla Suomea asiakkaidensa turvallisuuden ja yrityksen taloudellisen vakauden takaamiseksi.

Finlaysonin myyntijohtaja Mikko Koponen kertoo M&M:lle, että kokonaismyynti on verkkokaupan kasvun ansiosta pysynyt suunnilleen viime vuoden lukemissa, vaikkei verkkokaupalla ole aivan täysin pystytty korvaamaan suljettujen myymälöiden jättämää aukkoa.

”Aika innovatiivisella tekemisellä olemme pystyneet taklaamaan koronaviruksen vaikutukset”, Koponen sanoo.

Yritys reagoi koronavirustilanteeseen monilla muillakin tavoin kuin myymälöiden sulkemisella.

”Toimme verkkokauppaan turvalliset ja ilmaiset kotiinkuljetukset, myymme kangasmaskeja ja olemme tehneet ihmisten auttamiseen tähtääviä kampanjoita”, Koponen summaa tekoja, jotka ovat siivittäneet yrityksen verkkokaupan kovaa kasvua.

Finlayson on myös onnistunut hankkimaan tavarantoimittajiensa kautta sairaaloissa käytettäviä toimenpidemaskeja ja myymään niitä alan toimijoille. Toukokuussa 200 vuotta täyttänyt Finlayson lahjoitti merkkipäivänsä kunniaksi 10 000 toimenpidemaskia hoivahenkilökunnalle Tampereen seudulla.

Myyjä käyttää maskia, jos asiakas niin toivoo

Nyt koronavirusepidemia on hiljentynyt niin paljon, että monien muiden yritysten tavoin myös Finlayson avaa myymälöidensä ovia vaiheittain. Huomenna keskiviikkona 10. kesäkuuta aukeaa ensin kymmenen pysyvää myymälää ja neljä pop-up-myymälää.

Koponen odottaa innolla myymälöiden avaamista pitkän hiljaiselon jälkeen.

”Uskon ja toivon, että pystymme avaamaan kaikki myymälämme kesän aikana. Näin myymälähenkilökuntamme pääsisi palaamaan töihin. Kevään onnistuminen verkkokaupassa auttaa meitä tätä tavoitetta kohti huomattavasti”, Koponen sanoo.

Finlayson tuo jälleen aukeaviin myymälöihinsä uusia tapoja asioida turvallisesti. Myymälöihin voi olla yhteydessä, jos toivoo henkilökunnan pakkaavan ostokset noutoa varten tai paketoivan lahjaksi ostetut tuotteet valmiiksi. Lisäksi asiakkaille tarjotaan mahdollisuutta yksityiseen ostoshetkeen aukioloaikojen ulkopuolella.

Aluksi myymälöissä käytetään vain korttimaksua ja puhtaanapitoon kiinnitetään erityistä huomiota. Henkilökunta voi käyttää kangasmaskeja ja hansikkaita asiakkaan näin toivoessa.

”Kun asiakas tulee myymälään, häneltä kysytään, haluaako hän, että maskia käytetään. Moni voi maskia säikähtääkin. Esimerkiksi Helsingin keskustassa on aika yleistä nähdä ihmisiä maskit päässä, mutta välttämättä maakunnissa ei niin paljon”, Koponen sanoo.

Finlaysonin kangasmaskeille riittää tilausta

Finlayson toi keväällä myyntiin kuoseillaan koristettuja kankaisia kasvomaskeja, jotka voivat vähentää hengitysteistä ympäristöön leviäviä pisaroita ja siten suojata muita ihmisiä virukselta. Yritys toi vastikään maskeja saataville kuudessa uudessa kuosissa aiemmin keväällä myyntiin tulleiden maskien myytyä nopeasti loppuun.

Kasvomaskien myynnin yhteydessä Finlayson lahjoitti yhdessä kuluttajien kanssa 3 700 kangasmaskia hoivakotien käyttöön. Myymälöiden avautuessa Finlayson tarjoaa avajaisviikonloppuna perjantaista 12. kesäkuuta alkaen ostosten yhteydessä 50 ensimmäiselle asiakkaalle kangasmaskin kaupan päälle.

Koponen uskoo, etteivät asiakkaille jaettavat kaupanpäälliset kerää myymälöihin sellaista ryysistä, että turvavälit vaarantuisivat.

”Ihmiset ymmärtävät tilanteen vakavuuden, ja meillä on myös tehty varotoimenpiteitä niin, että jos turvavälit vaarantuvat, puutumme siihen. Toki olemme kaupallinen toimija, joka elää asiakkaista, ja kyllähän meidän pitää varmistaa myös kaupan tekeminen. Emme missään nimessä halua, että turvavälit vaarantuvat, mutta samaan aikaan vastuullamme on myös tehdä kauppaa ja kutsua ihmisiä myymälöihimme”, Koponen sanoo.