Kampanjat

Laura Kukkonen 13.11. 15:00 päivitetty 14.11. 11:01

Finnair houkuttelee ruotsalaisia kaukolennoille Roxetten ja gourmet-ruoan avulla

Finnair
Roxetten Per Gessle (vasemmalla) oli mukana suunnittelemassa äänimaailmoja Tommy Myllymäen annoksille.

Finnair jatkaa Hear the Taste -kampanjointiaan, tällä kertaa Ruotsissa.

Finnair aloittaa kaukolentojaan markkinoivan kampanjan Ruotsissa.

Kampanja on jatkoa Finnairin palkitulle Hear the Taste -konseptille, joka pyrkii parantamaan lennoilla tarjoiltavan ruoan makua äänimaisemien avulla. Tällä kertaa markkinointitoimenpiteet kohdistuvat ruotsalaismatkustajiin.

Aiemmin Aasian-markkinalle suunnatussa kampanjassa ruoka-annosten suunnittelusta vastasi kiinalainen huippukokki Steven Liu. Äänimaisemat taas hyödynsivät Lapin luonnon ääniä.

Ruotsalaisille lentoruokakokemuksen kokkaa Finnairin ruotsalainen signature chef Tommy Myllymäki. Hän on suunnitellut Finnairille kolmen ruokalajin menun, jossa jokaisella annoksella on myös oma äänimaailmansa.

Myös musiikin puolesta Finnair luottaa ruotsalaisosaamiseen. Siksi mukana on Roxette-yhtyeestä tuttu säveltäjä-sanoittaja Per Gessle. Ruokien äänimaailmoissa käytetään katkelmia The Look -kappaleesta.

"Lentokoneen humina, hälinä ja ilmanpaine vaikuttavat ruoan makuun. Hear the Taste -konseptin tavoitteena on tehdä ruokakokemuksesta nautittavampi kaikin tavoin", Finnairin Euroopan markkinointipäällikkö Tarja Runsten kertoo M&M:lle.

Tommy Myllymäki suunnitteli Finnairille kaukolennoille sopivat annokset, joille on suunniteltu myös sopivat ääniparit. | Kuva: Finnair

Myllymäen suunnittelemia annoksia äänimaailmoineen on saatavilla Finnairin kaukolennoilla bisnesluokassa.

"Seuraava askel on tuoda konseptia myös osaan economy-luokan tarjottavista, esimerkiksi mustikkamehulle tai niin, että kokemusta voi kokeilla vaikkapa kotona."

Kampanjan mainostoimistokumppanina on Finnairin päätoimisto Mirum. Lisäksi Finnair hyödyntää Ruotsissa viestintätoimisto Agencyn palveluja.

Kampanjassa on mukana erityisesti sosiaalisen median markkinointia, jota tehdään myös Suomessa. Runstenin mukaan kampanja on pr-vetoinen. Finnair järjestää tiistaina lehdistötilaisuuden ruotsalaiselle medialle ja vaikuttajille. Myös myöhemmin kampanja jalkautuu popup-tapahtuman muodossa ja vaikuttajien kautta maailmalle.

Runsten ei paljasta kampanjan budjettia.

"Emme julkista markkinointibudjetteja, mutta Ruotsi on tärkeä markkina, jota haluamme kehittää. Ruotsi on Finnairille Euroopassa hyvin merkittävä ja kuuluu Top 5 -markkinoihimme. Suurin osa Ruotsin liikenteestä on kaukolentoja", Runsten sanoo.

Kaikki Ruotsista lähtevät Finnairin kaukolennot lentävät Helsingin kautta.

Artikkelia muokattu 14.11. kello 11.00. Poistettu kohta Mirumin Ruotsin-toimistosta. Toisin kuin artikkelissa aiemmin kerrottiin, Mirumin Ruotsin-toimisto ei ole ollut mukana toteutuksessa.