Kampanja

Anna-Kaisa Urpelainen 13.10.2016 16:17 päivitetty 13.10.2016 18:07

Finnair jäi pois Hulluilta Päiviltä - käynnisti oman kampanjan samaan aikaan

Finnair

Finnairilla ja Stockmannilla on 100 000 yhteistä kanta-asiakasta, jotka ovat liittäneet Finnair Plussan Stockmannin korttiin.

Stockmannin tämän viikon Hulluilta Päiviltä ei enää Finnairin lentotarjouksia löydä, mutta Finnair polkaisi samaan aikaan käyntiin oman kanta-asiakaskampanjansa, joka kestää maanantaihin 17. lokakuuta asti.

Syy, miksi Finnair jäi Hulluilta päiviltä pois, on Finnairin asiakkuusmarkkinoinnista vastaavan Ruusa Koskelaisen mukaan se, että asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut.

”Olemme seuranneet sitä aktiivisesti, ja asiakkaat ovat toivoneet, että voivat ostaa ajasta ja paikasta riippumatta nettisivuiltamme lentoja”, Koskelainen sanoo.

Kulutuskäyttäytymisen muutoksia korosti M&M:lle myös Stockmannin markkinoinnista ja digipalveluista vastaava vt. johtaja Anna Salmi. Salmi sanoi, että asia on päätetty yhdessä Finnairin kanssa.

Koskelaisen mukaan Finnairin kampanjat kulkevat ihan normaalisti yhtiön vuosisuunnittelun mukaisesti, ja kampanjoita on ympäri vuotta.

”Syksy ennen syyslomia on aina joka tapauksessa meille otollinen kampanja-aika, niin sen takia Finnair Plus -kampanja on tähän aikaan käynnissä. Haluamme myös tavoittaa ilman paikkakuntasidonnaisuutta kaikkia asiakkaitamme ympäri Suomea.”

Koskelainen kiittelee yhteistyötä Stockmannin kanssa onnistuneeksi ja painottaa, että muutoksen taustalla kyse on tosiaan juuri ostokäyttäytymisen muuttumisesta.

Finnair ei Koskelaisen mukaan lähtenyt tekemään muutosta Hullujen Päivien kohdalla esimerkiksi säästönäkökulmasta.

Finnair Plussalla ja Stockmannilla on Koskelaisen mukaan yhteisiä kanta-asiakkaita yli 100 000.

”Tämä kanta-asiakkuuksien yhdistäminen on ollut erityisen suosittu ja pidetty asiakkaidemme keskuudessa. Sen tiimoilta teemme edelleen tiiviisti yhetistyötä”, Koskelainen sanoo.

Finnair Plussalla on itsellään maailmanlaajuisesti noin kaksi ja puoli miljoonaa jäsentä, joista valtaosa on Suomesta.

Kanta-asiakastilien huijausyritys taltutettu

Alkuviikolla nousi esiin, että Finnairin kanta-asiakasjärjestelmään oli tehty huijausyritys, onko se saatu nyt hoidettua täysin?

”On saatu. Paikallistimme ongelman ytimen ja saimme huijausyrityksen keskeytettyä. Onneksi se kohdistui vaan 16 asiakastiliin. Tilanne on kuitenkin nyt ratkaistu ja kaikki asiaan liittyneet asiakkaat on kontaktoitu”, Koskelainen kertoo.

Koskelaisen mukaan käytännössä vahinkoja ei tullut ja viedyt pisteet on palautettu asiakkaille.

Koskelainen ei usko, että isku asiakastileille aiheuttaisi imagohaittoja kanta-asiakasohjelmalle.

”Meillä suhtaudutaan niin tiukasti tähän tietoturva-asiaan, ja jatkuvasti sitä monitoroidaan, niin en usko, että siitä on seurauksia.”

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö