Finnair lanseeraa uuden matkailukonseptin nimeltä Now/here.

”Now/here on sanaleikki, jolla on kaksoismerkitys. Nimi kertoo siitä, että matkustamalla jonnekin tuntemattomaan tai outoon paikkaan keskelle ei mitään, sitä voikin huomata löytävänsä aidon läsnäolon, tässä ja juuri nyt olemisen taidon”, muotoilee tiedotteessa Kristiina Kukkohovi, joka vastaa Now/here-palvelusta Finnairilla.

Vasta avatussa palvelussa voi tällä hetkellä koota ja ostaa lento-majoitus-elämyspaketin tai vain jonkin niistä Lapista tai pääkaupunkiseudulta.

”Tällaista vastaavaa palvelua ei vielä Suomen tasolla ole ollut olemassa. Nowhere on rakennettu kansainvälisille matkailijoille, jotka haluavat tulla kokemaan autenttisia suomalaisia elämyksiä Suomeen”, Kukkohovi kertoo M&M:lle.

Tavoitteena satoja tuhansia matkailijoita

Pääkohderyhmä ovat kansainväliset ja kokemushaluiset omatoimimatkailijat, jotka haluavat itse rakentaa matkansa kokonaisuuden.

”Uskomme siihen, että tällaiset itse tehdyt matkailukokonaisuudet kasvavat voimakkaasti tulevina vuosina. Se on ihan selkeä trendi.”

Sekä koko matkailuala että Finnair odottaa tästä ryhmästä satoja tuhansia matkailijoita Suomeen seuraavien vuosien aikana.

Palvelun mobiilipalvelua pilotoitiin vuosi sitten Singaporessa, Hongkongissa, Australiassa, Britanniassa ja Amerikassa.

”Tulokset olivat äärimmäisen positiivisia. Pilotoinnin perusteella palvelu innosti halukkuutta matkustaa Suomeen ja Pohjoismaihin. Siksi uskalsimme lähteä liikkeelle onnellisuuden ja outouden teemoilla.”

Suomalaisten arki voi olla jännällä tavalla outoa

Mitä suomalainen outous sitten on?

”Haimme suomalaisia arkipäivän juttuja, jotka voisivat kiehtoa matkailijoita. Aasialaisista esimerkiksi se, että mennään mummolaan tekemään arkisia askareita, voi olla hyvinkin kiinnostavaa ja jännällä tavalla outoa.”

Now/here-palvelun elämyksissä on tällä hetkellä tarjolla muun muassa metsäjoogaa, sienten ja marjojen poimintaa, karhujen ja porojen bongausta, erilaisia liikunta-aktiviteetteja, sekä tietysti saunomista eri variaatioina.

”Olemme etsineet Suomesta ihan käsivoimin pieniä ja uniikkeja elämyskohteita. Tulevaisuudessa pyrimme myös rakentamaan matkailuyritysten kanssa kokonaisuuksia, jotka kiteytyvät outouden, onnellisuuden ja hiljaisuuden maailmaan.”

Brändi- ja konseptointityötä ovat olleet tekemässä Merikallio &S on sekä Antero Jokinen.

”Halusimme kokeilla tässä uudenlaista mallia agiilisti pienellä tiimillä, eli meidän oma tiimi ja pari vahvaa luovaa tekijää, eli Iina ja Antero.”

”Palvelutuotekategoriat kehitettiin jäsentämään pohjoisen elämyksiä, ja antamaan niille syvyyttä. Melontaretki on mielenkiintoisempi, kun sen yhdistää luontomeditaatioon tai paketoi paikalliskokemukseksi", Merikallio&Sonin suunnittelija Iina Merikallio kertoo tiedotteessa.

Palvelun teknisestä alustasta vastaa digitoimisto Sapient Razorfishin Ruotsin-toimisto.