Kilpailutukset

Mikko Laitila 11.2.2013 14:07 päivitetty 4.2.2016 10:27

Finnair valitsi SEK&Greyn - karsii kansalliset kumppanit

Finnair

Finnair keskittää mainonnan luovan suunnittelun vanhalle kumppanille SEK&Greylle ja WPP-yhtiöille. Kymmenen mainostoimistosopimusta katkeaa.

SEK&Grey jatkaa Finnairin mainostoimistona Suomessa. Samalla SEKistä siivun omistavasta WPP:stä tulee Finnairin globaali mainoskumppani.

"Halusimme yhdenmukaistaan markkinointiviestiämme. SEK&Grey pystyi tarjoamaan parhaan luovan konseptin paketin", sanoo Finnairin brändistä- ja viestinnästä vastaava johtaja Jarkko Konttinen.

"Harppaamme samalla perinteisen mainostoimistotyön puolelta luovaan toimintaan."

Finnairin uusi SEK&Grey-WPP-sopimus todella mullistaa Finnairin mainonnan suunnittelun, sillä nyt kansallisten toimistojen käyttö jää kokonaan pois.

Tähän saakka Finnairin mainostoimistot eri maissa ovat olleet kaiken palvelun tarjoavia monitoimitaloja. Mainostoimistokumppaneita on ollut tähän saakka 10–15. Määrä alkoi paisua 1990-luvulla, kun Finnairin kansainvälistyminen vauhdittui. Finnairilla on yhteensä 38 markkina-aluetta, mikä aiheutti Konttisen mukaan joskus ongelmia.

"Monen toimiston malli muuttui jo rasitteeksi, Finnairin mainonta pirstaloitui ja brändin hallinta kärsi."

SEK&Greyn, aiemmin pelkän SEK:n, yhteistyö Finnairin kanssa on ikiaikaista. SEK on hoitanut 90-vuotiaan Finskin mainontaa Suomessa jo 77 vuoden ajan.

Luovasti keskusjohtoinen

Uusi sopimus on Lead Creative Agency -mallinen, jossa ylintä luomisvaltaa käyttää WPP:n kokoama kymmenhenkinen virtuaalitiimi. Sen asiantuntijat tulevat Finnairin tärkeimmiltä markkina-alueilta, lähinnä Aasiasta, myös Suomesta.

"SEK&Greyn kyky tuottaa luovia konsepteja Finnairille oli paras. Toimisto pystyi itsekin luomaan kokonaan uudenlaisen tavan toimia WPP-kokonaisuuden avulla."

Virtuaalitiimi implementoi luovan työn maakohtaisesti ja konsepti viritetään kunkin markkina-alueen kansalliseen makuun sopivaksi. Kaikki toimijat ovat jatkossa globaalin mainosjätin WPP:n kumppanitoimistoja. Asiakkuusjohtaja tulee olemaan suomalainen.

Finnair alkoi vähentää ostoja entisiltä toimistoilta jo viime vuonna.

Kilpailutuksen lähtöasetelmia olivat kansainvälisyys, keskitetty luova tuotanto ja kustannustehokkuus.

Pelkkä kilpailubriiffaus oli 200-sivuinen pumaska, jonka tavoitteena oli kuvailla ja taustoittaa tehtävä mahdollisimman tarkasti etukäteen. Tällä Finnair halusi helpottaa osallistujien vaivaa.

Kilpailutukseen osallistui seitsemän suunnitelmaa, Lontoosta, Shanghaista, Soulista, Helsingistä, Hampurista ja Amsterdamista.

Tehtävänä oli muodostaa ensin näkemys Finnairin liiketoiminnallisesta tilanteesta ja rakentaa sen päälle luova näkemys – jossa oli kernaasti lupa haastaa Finnairin perinteistä toimintatapaa.

Valinta oli lopulta yksimielinen ja sitä oli tekemässä yhtiön ylin johto Mika Vehviläinen mukaanlukien.

"SEK&Grey/WPP vakuutti johdonmukaisuudellaan ja strategisella näkemyksellään. Kilpailutöiden taso oli erittäin korkea", Konttinen kiittelee.

Konttinen pitää keskitettyä sopimusta edullisena aiempaan tilkkutäkkimalliin verrattuna. Finnair käytti markkinointiin ja kanta-asiakkuuksiin viime vuonna reilut 50 miljoonaa euroa.