K-Citymarket Tammistossa alkanut pilotti on saanut lentävän lähdön. Ateriat ovat nousseet sekä kaupan myydyimpien tuotteiden joukkoon että otsikoihin 56 eri maassa.

Kun suuri osa lentokoneista pysyy koronaviruksen aiheuttaman pandemian seurauksena edelleen maassa ympäri maailmaa, ihmiset eivät pääse matkustamaan ja lentoyhtiöiden on vaikeuksia työllistää ihmisiä.

Suomalaisten kekseliäisyyttä uudessa tilanteessa ovat esitelleet muun muassa CNN, Forbes, The Telegraph ja Aftonbladet.

Uutiskynnys on ylittynyt lisäksi Indonesiassa, Kiinassa, Meksikossa ja Egyptissä. Tällä viikolla tempauksesta on uutisoitu muun muassa Jamaikalla, Kanadassa ja Argentiinassa.

Innovaation myötä ihmisillä on mahdollisuus saada maistiaisia lentokoneruoasta maan kamaralla. Lisäksi pilotin kautta on mahdollisuus työllistää ihmisiä, joilla ei koronan vuoksi ole tällä hetkellä työtehtäviä entiseen tapaan.

K-Citymarket Tammiston kauppias Kimmo Sivonen kertoo, että kaupan asiakkaat ovat jo aiemmin voineet ostaa kaupasta ravintolaruokaa, mutta Finnair-ateriat ovat saaneet erityisen hyvän vastaanoton. Aterioita myytiin ensimmäisten päivien aikana 1600 kappaletta.

”Taste of Finnair -ateriat myytiin useampana päivänä loppuun, ja ne ovat nousseet koko kaupan myydyimpien tuotteiden joukkoon.”

”Tämä kertoo vahvaa viestiä siitä, kuinka suomalaiset haluavat paitsi nauttia hyvästä ruoasta, myös tukea kansallista lentoyhtiötämme tänä vaikeana aikana”, Sivonen toteaa tiedotteessa.

Alun perin Finnair vei ruokaa lähikauppaan työllistämisen lisäksi helpottaakseen ihmisten kasvavaa matkakuumetta. Lentoyhtiölle tuli kuitenkin yllätyksenä, että Finnairin ja K-Citymarketin yhteistyö pääsi maailmanympärimatkalle median innostuttua aiheesta.

”Olemme todella tyytyväisiä siihen, että yhteinen innovaatio on saanut siivet alleen. Ensi viikolla esittelemme uuden menumme, joka sisältää Sallasta tuotua poroa ja japanilaiseen tapaan valmistettua porsaanlapaa”, kertoo Marika Nieminen, Finnair Kitchenin toiminnasta vastaava johtaja.

Finnair aikoo Niemisen mukaan myös laajentaa lähiaikoina myyntipaikkoja sekä valikoimaa. Ensimmäisellä myyntiviikolla Finnairin kokit ja esimerkiksi lentävä henkilökunta maistattivat ruokia pop-up-tilassa K-Citymarket Tammistossa.

”Asiakkaat olivat erittäin kiinnostuneita tuotteista ja monet kertoivat, että olivat kuulleet aterioista mediasta ja lähteneet varta vasten Tammistoon testatakseen aterioita. Monet kehuivat ideaa ja halusivat tukea Finnairia ja finnairilaisia”, Nieminen sanoo.