Kampanjat

Ville Perttula 8.1. 11:29 päivitetty 14.1. 09:59

Finnairin jouluhaaste nousi WeChatin kolmanneksi parhaaksi loppuvuoden kampanjaksi – "On upeaa päästä globaalien jättien joukkoon"

Finnair
Finnairin joulukampanja menestyi hyvin WeChatissa.

Finnairin maailmanlaajuisessa joulukampanjassa kysyttiin, mitä ihmiset voisivat antaa pois tarjotakseen jollekin hyvän mielen.

Finnairin, mainostoimisto Mirumin ja mediatoimisto Dagmarin yhteistyössä tekemä jouluhaastekampanja ylsi kiinalaisen sosiaalisen median palvelu WeChatin kymmenen parhaan maailmanlaajuisen kampanjan listalla sijalle kolme. WeChat tekee listauksen neljä kertaa vuodessa.

Yli miljardin käyttäjän WeChat arvioi menestystä kampanjaan sitoutumisen eli tykkäysten, kommenttien ja jakojen määrällä. Kampanjan tekijät eivät vielä tällä hetkellä tiedä, miten paljon kampanja on saanut tykkäyksiä ja jakoja WeChatissa.

Ykköspaikkaa listauksessa pitää automerkki Ferrari ja toisella sijalla on luksusbrändi Gucci. Koko listan voit nähdä täältä.

Finnairin maailmanlaajuisessa joulukampanjassa kysyttiin, mitä ihmiset voisivat antaa pois tarjotakseen jollekin hyvän mielen. Kampanjalla Finnair halusi saada ihmiset miettimään, mikä joulussa oikeasti on tärkeää.

Haasteen taustalla oli tavoite saada ihmiset ajattelemaan aineettomia asioita ja mahdollisesti hyväntekeväisyyttä. Finnair ei halunnut toteuttaa haastetta suoraan hyväntekeväisyysjärjestön kanssa, vaan kyseessä on hyvin matalan osallistumiskynnyksen kampanja, jossa riittää jo pelkkä ajatus ja sen jakaminen.

Kampanja on kerännyt esimerkiksi Finnairin omalle kampanjasivulle noin 20 000 tarinaa. Lisäksi ihmiset ovat kirjoittaneet tarinoitaan sosiaalisen median palveluihin.

"On upeaa päästä tälle listalle globaalien jättien joukkoon. Mieltä lämmittää erityisesti se, että haasteemme on selvästi puhutellut ihmisiä, jolloin se on levinnyt viraalisti yhtä isoksi kuin näiden mammuttibrändien kampanjat. On myös hienoa, että lähes kaikki tarinat liittyvät lähimmäisten auttamiseen tai muihin immateriaalisiin asioihin, joten olemme onnistuneet herättämään juuri oikeanlaisia ajatuksia", Finnairin Senior Brand and Marketing Manager Hanna Seppä toteaa tiedotteessa.

WeChat on Finnairille tärkeä markkinointi ja myyntikanava Kiinassa. Finnair alkoi hyödyntää WeChatia vuonna 2015. Tuolloin se käytti sovellusta markkinoinnissa ja viestinnässä, mutta nyt palvelusta on muotoutunut asiakaspalvelun ja ostamisen väylä. M&M kertoi viime vuonna, että Finnairin markkinointi WeChatissa painottuu uutisiin ja promootioihin.

Huomautus 14.1.2019 M&M uutisoi, että jutun tieto Finnairin menestymisestä ei pidä paikkaansa. Finnair on sijoittunut 10 parhaan kampanjan joukkoon, mutta ei kolmanneksi WeChatin tekemässä listauksessa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö