Finnish Comms Awards -kilpailun loppusuoralle valittiin 41 viestintäkonsultoinnin asiakastyötä 17 eri toimistosta.

Kilpailun päätuomarin Sari-Liia Tonttila n mukaan kilpailun taso on noussut kovaksi. Tonttila on vanhempi neuvonantaja ja partner Ahjo Communications issa.

”Kilpailuun osallistuneet viestintäkonsultoinnit ja toteutukset olivat kansainvälistä luokkaa. Suomalaisen osaamisen yhdistäminen vallitseviin trendeihin oli monissa tapauksissa onnistuneen strategian ydin. Yhteistyö eri toimijoiden välillä ja liittolaisten sekä puhujien etsiminen ovat tärkeä osa tämän päivän viestintätoimiston roolia näidenkin kilpailutöiden perusteella”, Tonttila sanoo tiedotteessa.

MTL:n toimitusjohtaja Tarja Virmala iloitsee siitä, että kilpailu kasvaa ja laajenee.

”Tänä vuonna mukaan tuli ilahduttava määrä uusia toimistoja erilaisilla taustoilla. Tämäkin kertoo, että alan toimistojen väliset siilot ovat murtuneet ja toimistojen osaamispohja laajenee”, Virmala sanoo.

Finalistit esittävät kilpailutyönsä tuomariston kokouksessa, jossa kaikki lähtevät ensimmäisen kierroksen jälkeen samalta viivalta. Voittajat valitaan kirjallisen työn ja pitchauksen perusteella.

Tuomaristossa on yli 20 jäsentä, jotka edustavat eri toimialoja, tiedekorkeakouluja ja mediaa. Laajalla tuomaristolla halutaan varmistaa kilpailutöiden mahdollisimman tasa-arvoinen kohtelu, laaja-alaiset näkemykset ja riittävä tuomareiden määrä kaikille töille. Tuomarit jäävätään omien ja lähipiiriin kuuluvien töiden arvioinneista.

Voittajat julkistetaan Finnish Comms Awards -juhlagaalassa 28. toukokuuta. Kussakin kategoriassa palkitaan parasta, eniten asiakkaan liiketoiminnallisia tai muita tavoitteita edistänyttä viestintää. Lisäksi palkitaan Vuoden viestintätyö, Vuoden viestintätoimisto, Paras pitchaaja, Vuoden spokesperson ja Vuoden viestintäkonsultti.

Eniten finaalipaikkoja, yhteensä seitsemän, keräsi TBWA\Helsinki. Sen ja Helsingin Sanomien jo lukuisia palkintoja voittanut kampanja The Land of Free Press on mukana kategorioissa Ansaitty näkyvyys ja Vuoden tapahtuma, lanseeraus tai repäisy. TBWA\Helsingin ja Neste enJourney to Zero puolestaan on ehdolla kategorioissa Yritys- ja organisaatioviestintä ja Ympäristö. Diakin Työnimi-kampanja ja Seinäjoen kaupungin Avaruuden pääkaupunki -kampanja toivat TBWA:lle kaksi finaalipaikkaa Julkishallinto-kategoriaan. Lisäksi TBWA on Fortum Singalong Shuttle -kampanjalla mukana Teknologia-ketegoriassa.

Kuusi finaalipaikkaa nappasi SEK, jonka Valio Jäätelöfabriikki Sweet Suite -kampanja on ehdolla kategoriossa Ansaittu näkyvyys ja Vuoden tapahtuma, lanseeraus tai repäisy, jossa on ehdolla myös SEKin toinen kampanja Fazerin Sininen – Suomen rakastetuin suklaa vastaa vihaan rakkaudella. SEKin Abloy lle tekemä Muutos perinteisestä tuotevalmistajasta palvelukeskeiseksi ratkaisutoimittajaksi on ehdolla kategoriassa Teollisuus ja rakentaminen, Pro Kala ry:lle tehty Kalakeittopäivä kategoriassa Kauppa ja Melting Ice Association ry:lle tehty Project Trumpmore: Pieni järjestö vs. ilmastonmuutos kategoriassa Pro bono.

Finnish Comms Awards 2019 finalistit kategorioittain:

Strateginen viestintäkonsultointi

Aikaa yhteisellä matkalla – Strateginen viestintä kaupallisen kasvun ohjaajaksiVR-yhtymä Oy & Republic

Greenpeacen lakanoista kohti loistavaa tulevaisuutta – Nesteen strategiaviestintä matkalla paikallisesta öljy-yhtiöstä globaaliksi uusiutuvien ratkaisujen tarjoajaksiNeste & Miltton

Työympäristöstä tulee palvelu – Martelan strategia jalkautuuMartela & Netprofile

Ansaittu näkyvyys

#dontchokeNeste & Dentsu Aegis Finland Oy

Helsingin Sanomat – The Land of Free PressHelsingin Sanomat & TBWA\Helsinki

Lesbokahvikohun synty – eli kuinka yhdellä sisällöllä voidaan muuttaa brändin asemaa kasvumarkkinassaKulta Katriina & Vapa Media

Valio Jäätelöfabriikki Sweet Suite – Vain yksi hotellihuone toi kauhakaupalla näkyvyyttä ja vahvisti vaikuttajasuhteitaValio & SEK

Vuoden tapahtuma, lanseeraus tai repäisy

Eau de PoriPorin Kaupunki & Staart Oy

Fazerin Sininen – Suomen rakastetuin suklaa vastaa vihaan rakkaudellaFazer & SEK

Helsingin Sanomat - The Land of Free PressHelsingin Sanomat & TBWA\Helsinki

Valio Jäätelöfabriikki Sweet Suite – Maailman ensimmäinen jäätelöhotellihuone nousi “pakko kokea” -ilmiöksiValio & SEK

Yritys- ja organisaatioviestintä

Arvaa, mikä työpaikka mursi työnantajuusmyyttejä ja nousi ennakkoluuloista rekrytoinnin parhaaksi – Case LidlLidl Suomi & Viestintätoimisto Drum

Ohjelmistoyritys valjasti Esko Valtaojan etsimään maailmankaikkeudesta digitaalista insinööriälyäNitor, Tehtaankatu Oy, Netprofile & Pablo Films

Neste - Journey to ZeroNeste & TBWA\Helsinki

Palvelut

100 syytä matkailla Suomessa - yhdessä enemmänSuoma ry & Drama Queen

Ohjelmistoyritys valjasti Esko Valtaojan etsimään maailmankaikkeudesta digitaalista insinööriälyäNitor, Tehtaankatu Oy, Netprofile & Pablo Films

Pitkäjänteinen ja strateginen viestintä nosti Subwayn® brändin uudelle tasolle SuomessaSubway & Ahjo Communications

Teollisuus ja rakentaminen

Abloy – Muutos perinteisestä tuotevalmistajasta palvelukeskeiseksi ratkaisutoimittajaksiAbloy & SEK

Itis ampui työmaalta lähtölaukauksen leffateatterin hypetykselleItis, Finnkino & Republic

Tuntemattomasta koko alan uudistajaksi – case FiraFira Group & Viestintätoimisto Drum

Kauppa

Kalakeittopäivä villitsi suomalaisetPro Kala ry & SEK

Piltti purkitti lapsuusmuistotSuomen Nestlé, Piltti & Viestintätoimisto Drum

Vaasan Oy: Suomalaisten leivän puolestaVaasan Oy & Ellun Kanat

Liikenne ja logistiikka

Disruptio taivaalta: Wingin drone-palvelu haastaa perinteiset kotiinkuljetuksetWing & Ellun Kanat

Lähitaksi Oy – Taksi-Juhan matkassa taksilain muutoksen yliLähitaksi Oy & Republic¨

Vapaus valita autoAutoalan keskusliitto ry, Autotuojat- ja teollisuus ry & Myy Agency

Julkishallinto

Eau de PoriPorin Kaupunki & Staart Oy

Diak – TyönimiDiak & TBWA\Helsinki

Seinäjoki – Avaruuden pääkaupunkiSeinäjoen Kaupunki & TBWA\Helsinki

Ympäristö

Neste – NollaNeste & TBWA\Helsinki

Viking Line vei risteilyt purjelaivojen aikakaudelleViking Line & Ellun Kanat

Lifestyle

Menkkahaaste: Urheilun viimeinen tabu rikkiEssity & Kaiku Helsinki

Saatoin juuri ripuloida uudelle karvalankamatolle – sori siitä!Vetcare Finland Oy & Vapa Media

Suristen sydämiin – Tarina siitä, kuinka merkityksellisyyden tarjoaminen kohderyhmälle voi kasvattaa liiketoimintaaMehiläinen & Vapa Media

Teknologia

#SurfaceTheWomenMicrosoft & Kurio

Fortum Singalong ShuttleFortum & TBWA\Helsinki

Ohjelmistoyritys valjasti Esko Valtaojan etsimään maailmankaikkeudesta digitaalista insinööriälyäNitor, Tehtaankatu Oy, Netprofile & Pablo Films

Suurin PC-valmistaja yllätti nostamalla seniorit PC-pelaamisen markkinoinnin tueksiLenovo, Netprofile & Ehrenstråhle

Pro bono

Holy Mobile – kampanja mobiiliriippuvuutta vastaanSuomen Mielenterveysseura ry & Avidly

Project Trumpmore: Pieni järjestö vs. ilmastonmuutosMelting Ice Association ry & SEK

Suomen roskakalat – Kuinka pieni oivallus sai aikaan suuren muutoksenPidä Saaristo Siistinä ry, freelancerit Kuisma Väänänen ja Akseli Kouvo & Mirum Agency Oy

Juttua päivitetty 7.5. klo 10:53 ja 8.5. klo 8:44, lisätty puuttuneita nimiä.