Suomalainen muotoilu käy edelleen kaupaksi maailmalla. Näin voi päätellä, kun katsoo Finnish Design Shopin liikevaihtolukuja. Suomalaiseen ja pohjoismaiseen asumisen ja sisustamisen muotoiluun erikoistuneen verkkokaupan myynti nousi viime vuonna 14,4 miljoonaan euroon ja lähes puolet siitä tuli ulkomailta.

Vuonna 2004 perustetun yrityksen kasvu on ollut nopeaa. Viime vuonna liikevaihdon kasvu kiihtyi 45 prosenttiin ja kolmena edeltävänäkin vuonna kirjattiin yli 30 prosentin lukemat.

”Suomalaisen muotoilun kysyntä maailmalla on vahvaa, ja verkkokaupan myötä tuotteita on myös helposti saatavilla kaikkialla maailmassa”, kertoo Finnish Design Shopin operatiivinen johtaja Reetta Noukka.

Suomalaisen verkkokaupan kansainvälinen menestyminen on harvinaista. Noukan mukaan Finnish Design Shopin menestymisen avain on liikeidea, joka keskittyy tiukasti rajattuun tuotesegmenttiin. Sillä on myös merkitystä, että yritys toimii myymiensä tuotteiden alkulähteillä.

Yhtiö on myynyt tuotteita jo yli sataan maahan ja sillä on valmiudet toimittaa 180 maahan. Panostaminen kansainvälisyyteen on Noukan mukaan itsestäänselvyys, sillä pelkästään Suomen markkinoilla kasvun rajat tulisivat ennen pitkään vastaan.

”Tavoitteemme on nostaa liikevaihto kolmen vuoden kuluttua 50–60 miljoonaan euroon. Tuolloin ulkomaisen myynnin osuuden pitäisi olla noin 65 prosenttia.”

Noukka vieraili äskettäin New Yorkin designviikoilla, jossa Finnish Design Shop osallistui helsinkiläisen Ravintola Nollan ympärille rakennettuun Zero Waste Bistro -tapahtumaan Manhattanin Chelseassa. Suomalaisyhtiö oli mukana toteuttamassa Bistron sisustusta suunnittelija Linda Bergrothin kanssa muun muassa valikoimastaan löytyvillä Iittalan astioilla sekä Artekin valaisimilla ja jakkaroilla.

”Yhdysvallat on tärkein vientimarkkinamme. Myyntimme on noussut täällä jo noin kahteen miljoonaan euroon ja aiomme panostaa tänne vahvasti myös jatkossa”, Noukka sanoo.

Lue koko artikkeli Kauppalehdestä.